Zoekmachineoptimalisatie is minder eng dan je denkt

22 Oct, 2014

Door: Brenda Dekkers

Je hebt een website en je wilt graag meer bezoekers. Logisch, want hoe meer bezoekers op je site, hoe groter de kans op bezoekers in je praktijk. Maar hoe regel je dat nou zelf? De belangrijkste en betaalbaarste methoden daarvoor zijn SEO en bloggen.

SEO (of Search Engine Optimization) is simpelweg het zo schrijven en indelen van de tekst van je website dat je zo goed mogelijk gevonden wordt door (vooral) Google. Zo technisch als je dacht, is het dus niet. En oneerlijk of manipulatief ook niet. Zeker omdat Google tegenwoordig sites met ‘echte’ teksten hoger in de zoekresultaten plaatst dan sites waar allerlei trucs op worden uitgehaald. Wil je hoger scoren in de zoekresultaten, dan hoef je dus ‘alleen’ maar te zorgen voor goed scorende, originele tekst.

‘…dat je het ook daadwerkelijk moet
doen.’

5 aandachtspunten voor scorende tekst
Google indexeert websites en bepaalt op basis van de informatie hoe hoog een site scoort op een bepaalde zoekopdracht. Bij het indexeren geeft Google punten voor de pagina-url (www.sitenaam.nl/hier-je-slimme-zoekwoorden), pagina-titel (verschijnt in de grijze balk boven de webpagina), de tekst op je pagina’s en dan met name de kopjes, mits die in HTML als h1 of h2 staan gemarkeerd en tekst waaraan een logische interne of externe link is gekoppeld. Jouw taak als eigenaar en schrijver is ervoor te zorgen dat je teksten (tip: ook de alt-teksten / beschrijvingen van je foto’s!) de woorden bevatten waarop jouw potentiële klanten zoeken. Zorg er bij een link voor dat de klikbare woorden een voor jou belangrijk zoekwoord bevatten. Op de woorden ‘klik’ en ‘hier’ zoekt niemand. 

Vertel me je zoekwoorden en ik zeg je wie je bent
Wat jouw belangrijke zoekwoorden zijn? Daar kom je allereerst achter door logisch nadenken. Verplaats je in je doelgroep en bedenk waarop zij googelen en bij welke zoekopdracht jij naar voren wilt komen. Vraag het ook je (nieuwe) cliënten en gebruik de zoekwoordplanner van Google Adwords (https://adwords.google.com/KeywordPlanner). Als je Google Analytics op je site hebt, kijk daar dan ook: welke woorden leveren veel bezoek op? Mijn ervaring is dat er op het gebied van complementaire zorg vooral op klachten/problemen wordt gezocht, al dan niet in combinatie met het woord ‘oplossing’ en ‘natuurlijk’. Je kunt ook een woord verwerken dat de reguliere oplossing is voor een hulpvraag. Ik heb zelfs ooit het (zeer veel gezochte) woord Viagra in een kopregel gebruikt om een natuurlijke behandeling bij erectieproblemen hoger te laten scoren in Google.

Nieuws: je geheime wapen
Zoekmachines houden ook van actualiteit en nieuwe content. Zorg dus voor informatieve en regelmatig wisselende inhoud. Een blog is een perfecte oplossing hiervoor. Hoe meer en hoe beter je blogs, hoe meer gerichte bezoekers op je website en hoe langer ze blijven. Dat is fijn. Bloggen helpt je ook om je vak uit te diepen, om jezelf en je visie te ontwikkelen en daar feedback op te krijgen. Ook al fijn. Eigenlijk is het enige nadeel van bloggen dat je het ook daadwerkelijk moet doen. Hoe kun je wekelijks of maandelijks iets zinnigs posten? De toverwoorden zijn discipline en tijd. Discipline kun je leren, maar tijd moet je vrijmaken. Dat kun je bijvoorbeeld doen door altijd een blog vooruit te werken. Als je wekelijks een blog plaatst, zorg dat het blog van volgende week af is voordat je het blog van deze week plaatst.

De natuurlijke oplossing voor bloggers block
De ideale blogpost heeft een pakkende titel en is tussen de 1.000 en 2.450 woorden lang. En bij voorkeur gaat ‘ie ook ergens over. Inspiratie haal je uit de lijst met prikkelende titels en interessante onderwerpen die je speciaal voor je blog bijhoudt, bijvoorbeeld op je telefoon. En vraag je af wat er leeft bij je doelgroep en geef daar vanuit jouw expertise antwoord op. Persoonlijke verhalen zijn ook populair. Toon de mens achter de behandelaar en beschrijf waar je blij van wordt of welke les je gisteren hebt geleerd.

‘Zo technisch als je dacht, is het dus
niet.’

En maak je vooral geen zorgen. Je blog hoeft geen literatuur te zijn, leesbaar is genoeg. Schrijf zoals je praat. Want wat je vertelt, is voor de lezers meestal belangrijker dan de manier waarop je het vertelt.

Ik wens je een fijne blog!

Meer informatie: www.2xwoordwaarde.nl

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter