Als je naam maar goed zit

23 Apr, 2018

Door: Brenda Dekkers

Wellicht is het je opgevallen: het Vakblad voor de Natuurgeneeskundige heet sinds een jaar Vakblad Natuurlijke & Integrale Gezondheidszorg. Uitgever Ellen Vunderink vertelde me dat het best een stap was om afscheid te nemen van de bekende en gewaardeerde naam, maar dat die de lading (en vooral de doelgroep) écht niet meer dekte.

Dat kan natuurlijk niet, als je betrouwbaarheid en integriteit hoog in het vaandel hebt. De nieuwe naam doet recht aan de inhoud en de lezers. Sterker nog: deze naam komt volledig en zo logisch voort uit het blad, dat hij wat Ellen betreft niet anders zou kúnnen zijn. Ze vertelde me trouwens ook dat het een langdurig en pittig proces was.

Dat is ook mijn ervaring. Maar laat dat je niet stoppen: het is verstandig om goed na te denken over je bedrijfsnaam en regelmatig te toetsen of die de lading nog dekt. De juiste naam kan namelijk groot voordeel opleveren. Ga maar na: producten verschillen vaak nog nauwelijks van elkaar (en natuurgeneeskundig therapeuten op het eerste gezicht ook niet), maar namen wel. Een goede naam kan dan ook een groot verschil maken in merkbeleving en herinnering. En dat vertaalt zich vaak weer in een verschil in klandizie en omzet.

Met een slechte naam kun je trouwens ook heel succesvol worden, maar dat kost wel meer communicatiebudget en moeite. Zo moest de iconische Rotterdamse boekhandel Donner ooit Selexyz gaan heten. Maar allerlei geliefde boekhandels onder één naam proppen, die bovendien pijn doet als je ‘m leest… dat ging er bij de boekenliefhebbers echt niet in. Dat liep dus niet best af. Of Fluimicil – prima dat je een verhaal probeert te vertellen met je naam, zo beeldend hoeft voor mij ook weer niet.

Maar wat is nou een goede naam voor je praktijk? Laat ik beginnen bij relevantie. Een goede naam geeft informatie. Liefst met een verkoopargument. Maar uniek zijn, is zoals gezegd ook belangrijk. Het is dus een zaak om evenwicht te vinden, bijvoorbeeld via een associatieve naam. Heffiq voor slim intern transport is daarvan een mooi voorbeeld. Dubbelfriss trouwens ook. En wat dacht je van Komp U Ter Hulp uit Den Haag?

De naam moet makkelijk uit te spreken zijn. Dat helpt bij bestellen en doorvertellen, maar ook bij het herinneren. Het helpt trouwens ook als je kunt onthouden hoe je de naam schrijft. En wist je dat namen die bestaan uit echte of verzonnen woorden, gemiddeld 40 procent beter onthouden worden dan namen met losse letters? Geen wonder dat 3VO weer Veilig Verkeer Nederland heet. En dat Ellen het consequent over het Vakblad Natuurlijke & Integrale Gezondheidszorg heeft, niet over VNIG. Een goede naam is verder kort, maar niet té kort. Wel verrassend, maar niet té creatief. En natuurlijk SEO-proof en ‘puntcom- of puntnl-vrij’, want je wilt toch ook een website.

Kortom, de juiste naam is nog niet zo makkelijk gevonden. Ga er rustig een paar dagen voor zitten. Pak je scrabble-letters erbij, je woordenboek, papier en een schaar. Schrijf, hussel, associeer en varieer en maak er wat moois van. En het belangrijkste: maak je geen zorgen, maar maak plezier. Dan komt die naam vanzelf.

Meer leuke namen: #Namespotting op Twitter geeft een leuk overzicht.

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter