Consult op afstand

22 juni 2020

Door Brenda Dekkers

Als je dit leest, hebben we de coronacrisis in Nederland hopelijk grotendeels achter ons gelaten. Ik hoop dat jij, je omgeving en ook je bedrijf deze tijd goed hebben doorstaan. Los van alle grote en kleine zorgen, zag ik in deze periode ook veel mooie dingen.

Saamhorigheid, natuurlijk, maar ook flexibiliteit, energie en creatieve oplossingen. Coaches gingen digitaal, de rekenbijles van mijn dochter ook. De acupuncturist waar ik deze dochter mede aan te danken heb, houdt onlineconsulten via beeldbellen en helpt cliënten doe-het-zelfacupressuur toe te passen. Mijn buurman stuurde een foto van zijn ontstoken voet naar de huisarts en kreeg de antibiotica daarvoor via de apotheek thuisbezorgd. De EMDR-therapeute liet weten ook via Skype te kunnen werken.
De medische wetenschap zocht behandelingen en geneeswijzen op onbekend terrein, in alle openheid en onzekerheid. Zelfs de Amerikaanse president dacht mee, maar bleek toch net wat kennis te kort te komen over wat wel en niet goed is voor het menselijk lichaam. De macht van de farmaceutische industrie stond breed ter discussie. Maar het belangrijkste voor mij: we zijn met zijn allen bewuster bezig geweest met onze gezondheid en levensstijl dan ooit.

Er was aandacht voor het verbeteren van de weerstand en voor de kracht van het lichaam, los van medicijnen en apparaten. Een mooi voorbeeld daarvan vond ik de IC-arts van het Engelse Queen’s Hospital die een ademhalingstechniek van een verpleegkundige demonstreerde. Een simpele en praktische oplossing voor meer zuurstof, die werd omarmd door een arts en zo meer waarde kreeg. Ook mooi: ineens waren we officieel en overduidelijk verantwoordelijk voor onze eigen gezondheid. Dat zal voor veel mensen best een eyeopener geweest zijn. En hoewel ik niet denk dat deze inzichten bij iedereen zullen blijven hangen, zie ik hierin wel een kans voor de complementaire geneeswijzen. Voor alle duidelijkheid: ik heb nu niet over Covid-19-remedies en -therapieën. Ik heb het over draagvlak voor de benadering vanuit het zelfhelend vermogen, een positievere mening over ‘softe’ zorg en zelfzorg. Meer respect misschien zelfs wel.

Dit is in de marketing, met name het customer journey-denken, hét moment om influencers aan te trekken om dat positievere beeld verder uit te bouwen. Met influencers bedoel ik niet Kim Kardashian of andere Instagram-sterren, maar mensen die gevoelig zijn voor de boodschap, de zelfhelend vermogen-gedachte in dit geval, daar iets mee willen en vinden dat anderen daarin mee moeten gaan. Je trekt hen aan (en helpt hen) door op je site of social media informatie en inspiratie te bieden, plus praktische dingen die ze zelf kunnen doen. Zelf kruiden kweken, een voedingsplan maken, acupressuur, oefeningen doen, stilstaan, ademen… deel zo veel mogelijk positieve, informatieve en activerende berichten op je kanalen en vraag je volgers die te delen. Zo word je niet alleen zichtbaar als individueel behandelaar, maar help je de hele sector. Stel jezelf een meetbaar doel met je volgers: bijvoorbeeld groei van je likes of nieuwsbriefabonnees, het downloaden van een pdf met tips, of iets als ‘na 1 jaar heeft 3% minimaal 1 bericht gedeeld’.

Begin ook vast met het uitbouwen van vertrouwen. Dat doe je (voor Google althans) door serieuze, langere, inhoudelijke artikelen te plaatsen op je site en door meer referenties. Maak bijvoorbeeld een pagina aan met een centraal thema, die linkt naar artikelen op je website en daarbuiten. Zo word je hoger gewaardeerd door Google en door je lezers. Over de stappen daarna vertel ik je graag de volgende keer.

Meer informatie: www.2xwoordwaarde.nl