‘En als een plant het kan, kun jij het ook’

6 december 2013

Door: Brenda Dekkers

De zorg is geen vak dat je halfhartig kunt beoefenen. En in de zorg tegen de stroom inroeien, zoals complementaire zorgverleners doen, vraagt helemaal een ongebreideld idealisme. Passie. Liefde voor het vak en voor cliënten. Maar ook durf om daar (genoeg) geld voor te vragen. Om keuzes te maken. Om ondernemer te zijn. Want als je iets wilt bereiken, zul je er écht voor moeten gaan. En daar horen marketing en reclame bij. Vraag je maar eens af wat mensen hebben aan een therapeut waarvan ze het bestaan niet kennen. Of aan een therapeut die de zaak moet opdoeken wegens gebrek aan inkomsten. En als een cliënt met een wellness-idee de praktijk van een doelgerichte therapeut binnenstapt, wie is daar dan bij gebaat?

Marketing voor betere zorg
Marketing en reclame hebben dus ook (juist!) in de complementaire zorg een functie. Ze maken je beter vindbaar en zorgen dat je de juiste cliënten aantrekt. Op de juiste gronden uiteraard. Dat is voor iedereen beter. In mijn optiek is er dus niets mis met een mooie huisstijl, met een naam, uitstraling en boodschap die juist jouw kracht uitdrukken en jouw soort cliënten aanspreken. Een strategie die niet nieuw is en zelfs niet aan mensen voorbehouden. In de natuur is marketing schering en inslag, wordt geadverteerd door plant en dier. De ene bloem lokt met wufte luchten vleermuizen voor bestuiving, terwijl zijn buurman in het regenwoud met felle kleuren juist kolibries trekt. Dat is ook marketing. En als een plant het kan, kun jij het ook. Gewoon (…) de angst loslaten en kiezen voor je succes.

Stap 1: Nu echt beginnen
Vraag je om te beginnen eens af wat voor soort cliënten jij wilt. En wat heb je juist hén te bieden door wie je bent en wat je doet? Die overlap, dát is waarin jij je onderscheidt van alle anderen in het woud van de zorg.

Belangrijk dus. Maar helaas is er haast niets moeilijker dan tot de kern van je eigen zaak komen. Ook voor professionals op dit gebied, trouwens. Bij de reclamebureaus waar ik gewerkt heb, was het ontwikkelen van eigen reclame de meest gevreesde opdracht. Het waren trouwens vaak de stagiaires die er het best uitkwamen. Zij hadden namelijk nog genoeg afstand tot het bedrijf om zaken helder te zien en keuzes te maken.

Stap 2: Doelgroep en behoeften
De visie van (relatieve) buitenstaanders kan ook voor jou zeer verhelderend zijn. Vraag collega’s, bekenden, buren hoe ze jou zien. Of betrek cliënten in het proces, door te vragen naar de reden voor hun keuze voor jou. Zijn het mannen of vrouwen? Wat is hun achtergrond, hun leeftijd, hun gedeelde behoefte? Welke keuzes zien zij eigenlijk in de behandeling van hun klacht, wie zijn dus je ‘concurrenten’? Inventariseer, noteer en houd de hele boel in je achterhoofd tijdens het uitvoeren van stap 3.

Stap 3: Jouw kernwaarden
Oké, de doelgroep is in kaart. Tijd om even in je eigen navel te duiken, op zoek naar de eigenschappen die jouw doelgroep aanspreken. Je Unique Selling Points (USP’s). Kom maar op: Ben je betrokken, persoonlijk en stijlvol of juist snel, adequaat en voordelig? Kleurrijk of netjes? Zakelijk of warm? En – kritische tussenvraag – zien je doelgroepen je nu ook zo? Want die geinige paarse Comic Sans-letter die je nu op je website gebruikt, past misschien minder bij de betrouwbare uitstraling die je voor ogen hebt.

Stap 4: Boodschap
Formuleer op basis van de waarden nu een boodschap. Inderdaad, één boodschap. Sinds een van mijn docenten dat principe ooit illustreerde door me een handvol pennen toe te gooien, geloof ik daar heilig in. Ik ving er namelijk geen een. Maar toen hij me één pen toewierp, ving ik die wel. Keuzes dus. Wat moet en wil je zeggen om mensen over de drempel van je praktijk te helpen? Kort, simpel, to-the-point en overtuigend. Melk geeft energie, Omo wast door-en-door schoon, Natuurgeneeskunde doet meer dan je denkt… welk uniek voordeel heb jij de wereld te bieden? Denk erover na. Volgende keer vertel ik je graag hoe je met die kennis meer mensen naar je praktijk trekt.

Meer informatie:
www.2xwoordwaarde.nl