Het demonstratie-dilemma

24 Jun, 2019

Door Brenda Dekkers

Binnenkort is er weer een marktje op de Vrije School bij mij in de buurt. Er is allerlei leuks te doen voor kinderen en volwassenen en er wordt ook van alles verkocht en aangeprezen. De school doet dit al een aantal jaar en het is er altijd beredruk.

Niet alleen ouders met kinderen op deze school komen er. Iedereen uit de buurt die geïnteresseerd is in duurzaamheid, gezond leven en natuur komt wel even kijken. En kopen! Zelf ga ik ook altijd met een tas vol leuks aan de ene en een blij kind aan de andere hand naar huis.

Je zou ook eens moeten komen, het is echt heel leuk. Maar dat is niet de reden dat ik er in deze column over begin. Dat doe ik namelijk omdat ik iemand sprak die overwoog om op dit marktje te gaan staan met een stand met – meen ik – craniosacraaltherapie. Op zich een logische gedachte: mensen die op zo’n antroposofische markt afkomen, zijn waarschijnlijk ook geïnteresseerd in natuurlijke geneeswijzen. Het is dus een interessante gelegenheid om je zorgaanbod onder de aandacht te brengen bij mensen in je buurt.

Maar hoe moet je dat dan doen? Daar had ik ook niet direct een antwoord op. Folders trekken niet genoeg aandacht, en mensen hebben niet de rust en het vertrouwen om een craniosacraalbehandeling van een uur te ondergaan. Maar een behandeling van tien minuten doet geen recht aan je vak en aan je integriteit als zorgprofessional. Ik vond het een interessant dilemma en dus heb ik er eens over nagedacht. En ik denk dat ik wel een paar mogelijkheden heb. Wie weet zit er ook wat voor jou tussen:

Lezing – Houd op vaste tijden een korte lezing over je vak. Ondersteun bij voorkeur met beeld, dus met een digitale presentatie of presentatieborden.

Video – Ken je die video’s in de bouwmarkt? Maak ook een wervende video van een à twee minuten over jouw praktijk en laat die permanent draaien. Tip: ook ondertitelen, dan hoeft het geluid niet zo hard.

Afsprakenboek en goodie – Als mensen een eerste afspraak bij je maken, of zich abonneren op je nieuwsbrief, krijgen ze direct wat leuks mee. Een handcrème, iets lekkers, een steentje… iets wat bij je past.

Uitdelen – Je kunt dat symbolische cadeautje van hierboven ook met een foldertje in een leuk tasje doen en aan alle voorbijgangers uitdelen.

Even ervaren – Het kan niet voor elke soort zorg, maar laat waar mogelijk je instrumenten of materialen ruiken, zien en voelen. Of behandel het kleinst mogelijke. Ga je behandelen, let dan op de privacy. Sommige mensen (ik) vinden het al vervelend om in het zicht van anderen een handmassage te krijgen, maar ook de wat minder gevoeligen onder ons hebben er waarschijnlijk geen behoefte aan om hun ondergoed, emoties of problemen tentoon te stellen op de markt.

Voel je je onprettig bij het verkopen van je praktijk? Bedenk dat je ook een voorlichtende rol kunt kiezen. Wie weet kun je daar vanuit je beroepsvereniging zelfs nog ondersteuning bij krijgen. En wil je helemaal niet op de markt? Dan kun je misschien wel adverteren in de nieuwsbrief van de organisator. De keuze is uiteraard aan jou.

Veel succes.

Meer informatie: www.2xwoordwaarde.nl

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter