Jouw verhaal verkoopt

21 december 2016

Door: Brenda Dekkers

De zorg is geen vak dat je halfhartig kunt beoefenen. En actief zijn in de complementaire zorg vraagt helemaal een ongebreideld idealisme. Liefde voor het vak en voor cliënten. Bezieling. Maar ook de durf om die te delen. Om je verhaal te vertellen. Want storytelling is dé manier om een verschil te maken. In de markt, maar ook in het leven van mensen.

Sterke merken hebben bezieling, net als mensen. Kijk maar naar Triodos of Cool Blue. Heel verschillende bedrijven, maar beide met een eigen persoonlijkheid. Een bezieling die je bovendien ervaart in elk contact met de organisatie. Op die manier bouwen dit soort bedrijven aan vertrouwen. Dat is dan ook direct het verschil tussen deze bedrijven en de gemiddelde zorgverzekeraar: die ‘doen’ alleen bezieling aan het eind van het jaar. Een duidelijke don’t. Want elk moment van communicatie is cruciaal. En als je iets wilt zijn, moet je het ook doen.

‘Een verhaal geeft vertrouwen, vervult
de behoefte aan authenticiteit.’

Een prachtige, persoonlijke manier om je bezieling te delen is via een verhaal. Verhalen horen bij mensen, al sinds de holenmensen hun jachttaferelen op de wanden van hun grotten schilderden. Mensen gebruiken verhalen (ook die van bedrijven en merken) in het verhaal van hun eigen leven. Door bijvoorbeeld berichten te delen en mooie plaatjes op je tijdlijn te zetten, laat je anderen zien wie je bent en wat je bezighoudt. En met de woorden die worden ingegeven door een opiniestuk, website of zelfs reclame, zijn zij soms beter in staat hun diepste gevoel en behoeften te verwoorden.

Storytelling is het inzetten van een verhaal voor het overbrengen van een boodschap of het losmaken van emoties bij de ontvanger. Een moderne versie van de fabels, sprookjes en toneelstukken van weleer, die complexe of abstracte zaken begrijpelijk maakt en tot leven brengt. Een verhaal geeft vertrouwen, vervult de behoefte aan authenticiteit. Als het tenminste een waar verhaal is, dat geworteld is in de visie van een organisatie.

Wat is jouw verhaal? Om die vraag te beantwoorden, moet je weten wat je (kern)waarden zijn. Wat heb jij de wereld te bieden? Waar sta je voor? Ben je betrokken, persoonlijk en stijlvol of juist snel, adequaat en voordelig? Kleurrijk of netjes? Zakelijk of warm? Kijk je breed of juist heel gericht? En waarom? Wat wil je ermee bereiken? Wat is het voordeel voor je cliënten? Dat is je boodschap en de basis van wat je doet en schrijft. Als je weet wie je bent, kun je bovendien beter beoordelen wie er bij je passen. Jij en potentiële klanten spreken dan dezelfde taal.

Alles helder? Zoek dan voorbeelden die je verhaal onderstrepen – een casus, een persoonlijk verhaal van een cliënt, iets wat goed ging, iets wat je onderweg geleerd hebt (want juist door je missers en zorgen te delen, ben je geloofwaardig). Gebruik muziek, tips, (oude) foto’s, wat je maar wilt. En vat dat vervolgens in authentieke en ware verhalen en verhaaltjes. Voor op je website of blog, je Facebook, je kerstkaart of de achterkant van je nota. Maar ook voor een kennismakingsgesprek of zelfs een artikel in de krant.

‘Wat heb jij de wereld te bieden? Waar
sta je voor?’

Een verhaal heeft een kop, een plot en een staart. En zo biedt Google nog meer technische en tactische schrijftips, die er in wezen niet toe doen. Want wat je een goede schrijver maakt, is vooral het vermogen om te accepteren dat het nooit in één keer goed is. Vaak zelfs niet eens in vier keer. Schaven en schrappen hoort erbij. Schrijven is bovenal een kwestie van doen. Ga zitten, haal adem en práát met je lezer, deel je gevoel, kwetsbaarheid en bezieling. Jouw verhaal.

Meer informatie: brenda@2xwoordwaarde.nl