Nieuwe kansen op Facebook

24 Feb, 2020

Door Brenda Dekkers

Laat ik het maar toegeven: ik zit veel op Facebook. Niet voor de poezenplaatjes of de deel-dit-bericht-berichten, maar zakelijk. Voor een aantal klanten beheer ik namelijk hun Facebookpagina. Ik plaats berichten, maak advertenties, houd informatie up-to-date en nodig mensen die berichten leuk vinden persoonlijk uit om de pagina te gaan volgen. Zo realiseer ik een gestage groei van het aantal volgers, belangrijk voor een succesvolle pagina. Maar nog belangrijker is de interactie met die volgers. Want dat iemand je Facebookpagina volgt, wil niet zeggen dat hij of zij je berichten ook ziet.

Door het nieuwste algoritme van Facebook krijgen gebruikers meer berichten te zien van hun vrienden en minder van merken en adverteerders. Volgens Mark Zuckerberg om ‘meaningful social interactions with family and friends’ aan te moedigen. Maar er liggen ook kansen voor jou. Het algoritme houdt van interactie. Afhankelijk van de hoeveelheid reacties op je berichten, worden ze vaker of minder vaak getoond aan je volgers. Ook plaats speelt een rol: gebruikers krijgen eerder iets te zien van bedrijven die bij hen in de buurt zijn gevestigd. Geef dus zoveel mogelijk je locatie aan bij je berichten. En let op het aantal bereikte mensen, maar vooral op het aantal betrokkenheidsreacties. Hoe hoger dat getal in verhouding tot het aantal mensen dat je hebt bereikt, hoe beter.

Een voorbeeldje van mijn eigen pagina. Ik heb op het moment dat ik dit schrijf 106 volgers. Op mijn pagina deel ik onregelmatig een gekke foto, nieuw werk of – zoals hier – een nuttige link op mijn vakgebied. Zoals je ziet heb ik daarmee 61 mensen ‘bereikt’: ik ben voorbij gekomen op hun tijdlijn. Maar dat wil niet zeggen dat ze mijn bericht bewust hebben waargenomen of dat ze ver genoeg naar beneden hebben gescrold om het te zien. Maar ik heb ook 17 betrokkenheidacties: 5 reacties en 12 klikken. Dat is een prima score, voor mijn pagina. Door te reageren op de opmerkingen onder mijn bericht, creëerde ik ook de interactie die Facebook zo graag ziet. Als ik een vraag had gesteld in mijn initiële bericht, had ik trouwens nog meer interactie uit kunnen lokken. En dat kan jij ook.

Zo’n vraag kan overal over gaan. Wat vinden mensen van je nieuwe dienst? Hebben ze dit nieuwsartikel al gezien? Verlangen ze ook zo naar mooi weer? Stel vragen over relevante onderwerpen waarop je vervolgens weer kunt inhaken. Reageer altijd op mensen die een berichtje plaatsen op je tijdlijn of die de moeite nemen om jouw bericht te delen. En probeer ondertussen te achterhalen welke berichten het beste scoren.

Foto’s van kantoorhond Koosje op een werklocatie doen het bij mij vaak goed. Klanten zien graag wat er achter de schermen gebeurt. En Koosje is een leuk tegenwicht voor de zakelijke berichten die ik ook deel. Afwisselen tussen zakelijke en persoonlijke informatie dus, maar ook in tijdstippen en in type berichten. Dan weer eens een video, dan een link of foto. En als je een goed doel hebt wat je aanspreekt, praat daar zeker ook online over.

Oh, en nog een laatste tip: als je nog geen vermelding hebt op Google, vraag die dan vandaag nog aan via Google Mijn Bedrijf. Dan leg ik volgende keer uit wat je daar allemaal mee kunt doen!

Meer informatie: www.2xwoordwaarde.nl

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter