Nu tweede klacht gratis

14 april 2014

Door: Brenda Dekkers

In mijn vorige stuk schreef ik over het belang van een eenduidige boodschap voor ondernemers. Of ik alles zo zwart-wit zag, vroeg iemand me. Een vraag waar ik geen ja en geen nee op kon antwoorden. Want natuurlijk zie ook ik nuances. Alleen: als consument zit ik daar niet op te wachten. Geen tijd voor.

Vaag = weg. Een gemiddelde reclameboodschap kan op minder dan een halve seconde van mijn aandacht rekenen. En dan pakt ‘ie me of niet. Lappen tekst, mitsen en maren, onduidelijke
beelden en kopregels… Bedankt voor de moeite, jammer van je investering, maar ik ben vast drie pagina’s verder. Dit principe geldt overigens ook voor mond-tot-mondreclame. Als het mijn vriendin E. meer dan een paar zinnen kost om uit te leggen waarom ik nou juist bij die therapeut moet zijn om mijn snacktrek in te perken, zit ik alweer met mijn aandacht (en hand) bij de borrelnootjes. Erger nog: als E. niet goed kan verwoorden wat je doet en waarom jij daar zo goed in bent (omdat jij haar dat niet hebt meegegeven), gaat ze het niet eens met me over je hébben. Tsja, de wereld is hard, ook in de softe sector.

Duidelijke boodschap, en dan?
Maar goed, daar heb jij geen last van, want je hebt na mijn vorige column een heldere, wervende & consumentgerichte boodschap geformuleerd. Die boodschap ga je vervolgens natuurlijk uitdragen in woord, vorm én daad. Dat betekent (wederom) keuzes. Want bij een zakelijke uitstraling past geen pretletter en een pinautomaat pontificaal in je praktijk doet afbreuk aan het warme gevoel dat je wilt oproepen. Zorg dus dat je je huisstijl goed aanpakt, dat je website er goed uitziet en werkt en dat je je praktijk aanpast op de uitstraling die je voor ogen hebt. Ja, dat is oppervlakkig. Ja, dat kost geld. En ja, dat is nodig om de juiste klanten te trekken.

‘Wie weet schud je slapende cliënten
wakker …’

Reclame, het laatste taboe
En dan is er nog reclame. Los van het feit dat je waarschijnlijk geen enorm budget hebt, voelt het toch een beetje raar om met zorg te gaan adverteren (Nu tweede klacht gratis!). En als eenmanszaak maak je dan ook nog reclame voor jezelf, iets waar veel mensen best zenuwachtig van worden. Maar ja, je wilt wel dat mensen met een bepaalde hulpvraag bij jou terechtkomen. En echt, dat willen die mensen óók. Toen ik bijvoorbeeld las dat acupunctuur de succeskans van ICSI kon vergroten, ging ik op zoek naar een betrouwbare behandelaar in de buurt en vond er… bar weinig. Tuurlijk, adresjes zat, maar zonder website (foto’s!) en goed verhaal. En ik wil wel weten of iemand Nederlands spreekt, écht complementair is, geen enge man is en of ik niet ergens op een hobbykamertje terechtkom. Ik ben namelijk ook maar een mens. En moeder van een mooie dochter, want ik vond uiteindelijk de juiste acupuncturist voor mij. Het was alleen voor ons allebei fijner geweest, als ik hem makkelijker had gevonden.

‘Ja, dat is oppervlakkig.’

De boer op met je boodschap
Wil je dat mensen weten dat je bestaat en waar je voor staat? Ga je doelgroep actief benaderen. Duur hoeft het niet te zijn. Vraag je af waar je doelgroep zich bevindt en ga er, letterlijk of figuurlijk, heen. Zoek je bijvoorbeeld middelbare, hoogopgeleide vrouwen? Die bereik je relatief eenvoudig via Facebook. Gericht adverteren is een mogelijkheid, maar ook vrijblijvend je kennis delen binnen een groep helpt je bekendheid te vergroten. Dat kan overigens ook op Twitter en op fora. En wat dacht je van buurthuizen, opleidingen en lotgenotengroepen? Via een lezing of workshop kom je ook daar met mensen in contact.

Kennis delen
Schrijf je graag en heb je een uitgesproken mening over bepaalde zaken? Begin een blog, ga schrijven op dichtbij.nl of meld je aan als columnist op een website. Ook helemaal hot: gratis whitepapers en infographics. Wel even om een e-mailadres vragen in ruil voor de download en vervolgens namailen. Dat geldt overigens ook voor je bestaande klanten. Noteer e-mailadressen en vraag of je een nieuwsbrief mag sturen. Doe dat regelmatig, bijvoorbeeld met relevante thema’s (hooikoorts, rugklachten, depressie) en jouw oplossingen. Wie weet schud je slapende cliënten wakker of kennen zij iemand die nét op jouw behandeling zat te wachten.

De moraal van dit verhaal: voor wie wil zijn er mogelijkheden genoeg om op een positieve manier in contact te komen met je doelgroepen. Hoe je dat technisch en tactisch aanpakt, deel ik graag een volgende keer met je.

Meer informatie: www.2xwoordwaarde.nl