Van mooi mens naar mooi merk

27 Aug, 2018

Door: Brenda Dekkers

Het FD schreef het al in 2015: ‘Wie geen merk is, telt niet mee. Tijd om te werken aan je personal branding.’ En dat is iets wat wij als nuchtere Nederlanders natuurlijk niet gewend zijn. Maar wie zich alleen maar bezighoudt met goed werk leveren en niet naar buiten treedt, doet zichzelf als professional tekort.

Wat personal branding dan is? Mijn definitie is: bewust uitdragen wie je bent, wat je drijft en wat je kan. En daar hoort ook het actief sturen van de beleving bij. Zodat mensen over jou gaan zeggen en denken wat jij wilt dat ze zeggen en denken. Dat begint in jouw hoofd. Heb je helder waar je naartoe wilt, wat je kan (en wat niet) en wat je voor anderen kunt betekenen? Kortom, wat is je ikigai? En kun je dat in een paar woorden vertellen?

Als je dat duidelijk hebt, dan kun je het delen. Vanuit je hart. Want personal branding moet geen trucje zijn. En je bescheidenheid opzijzetten, is niet hetzelfde als op je borst roffelen en opgeblazen verhalen de wereld in slingeren. Wat wel belangrijk is: focussen op je kernwaarden en -kwaliteiten. Toon hoe hard je werkt in je praktijk, laat tevreden cliënten aan het woord, vertel over een lastige casus die je tot een goed einde hebt gebracht, laat zien wat je inspireert, wat je hebt ontdekt. Heb je nieuwe middelen, methodes, apparatuur: delen. Kennis delen is sowieso helemaal van nu en een mooie manier om jezelf inhoudelijk te positioneren. Dat kan jouw persoonlijke kennis of mening zijn, maar ook relevante artikelen en nieuws. Zo laat je zien dat je je vak bijhoudt. Maar laat vooral zien dat je een mens bent. Wat doe jij aan je gezondheid, wat raakt je, wat doe je? Journaliste en aankomend auteur Natasja Bijl doet dat bijvoorbeeld heel goed, zoek haar maar eens op Facebook. Zelf ben ik er eerlijk gezegd niet zo actief mee bezig, moet ik je bekennen. Maar dat gaat na deze column vast veranderen.

Minstens zo belangrijk: consistentie. Je bent altijd en overal een mens, en dus altijd en overal je merk. Wil je geloofwaardig zijn, dat moet je live dezelfde persoon zijn, met dezelfde waarden, als online. In tekst en beeld, in woord en daad. Kies je woorden en beelden dus met zorg. Vraag je bij elk bericht dat je plaatst af of het klopt met wie je bent, waar je voor staat en of het helder is voor je cliënt.

Waar je dat bericht plaatst, bepaal je uiteraard zelf. Het gaat erom dát je met enige regelmaat iets plaatst, niet waar. Dus houd je van schrijven? Begin je eigen blog, schrijf een boek of een column in een blad dat bij je past. Video? YouTube is een populair en gebruiksvriendelijk medium. Ben je vaak online en houd je van korte updates? Twitter is dan een perfect kanaal voor jou. Foto-fanaat? Instagram trekt een wat hipper publiek en bestaat vooral uit foto’s. Facebook zit daartussenin en biedt interessante advertentiemogelijkheden. Maar je moet eigenlijk wel twee keer per week posten om je doelgroep vast te houden. Houd je het liever zakelijk of wil je niet te vaak posten? Concentreer je dan op LinkedIn: zorg voor een goed profiel, word lid van relevante netwerken en schrijf – als je zin hebt – eens een wat uitgebreider artikel.

Veel zichtbaarheid gewenst!

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter