Leren in een reflex

7 augustus 2012

Door: Marjolein Aarten-Willemse

Hoe komt het dat sommige kinderen hyperactief zijn, allergieën hebben, of onhandig zijn? Waardoor zijn sommige kinderen leesblind of hebben ze moeite om sommen onder elkaar te zetten en dan goed op te tellen? Waardoor kunnen sommige verbaal sterke kinderen hun ideeën niet goed op papier krijgen?
The Institute for Neuro-Physiological Psychology (INPP) in Chester, Engeland, begon in 1975 onder leiding van Dr. Peter Blythe met het onderzoeken van kinderen met leer- en gedragsstoornissen. Dit onderzoek was gericht op de reflexen die kinderen in hun eerste levensjaar moeten doorlopen.

Blythe ontdekte dat de aanwezigheid van primitieve reflexen bij kinderen ouder dan één jaar leer- en gedragsstoornissen kan veroorzaken. Blythe onderzocht vervolgens de fouten in het systeem van het hyperactieve, allergische of moeilijk lerende of zich anders gedragende kind en heeft een methode ontwikkeld om deze te herstellen.

Meer informatie:
www.novreflextherapie.nl

Het complete artikel leest u vanaf pagina 10 in VNGK 5/12.

Wilt u het hele artikel als PDF ontvangen? Bestel het dan hier voor € 3,50.