Ademtechniek kan in vijf minuten werken

20 oktober 2015

Door: Heleen Oude Weernink

Ademhalen gaat onbewust, we hoeven er niet aan te denken. Net als de spijsvertering, de bloedcirculatie of de aanmaak van hormonen, gaat de ademhaling vanzelf. Maar de ademhaling is te beïnvloeden met het bewustzijn. Door de aandacht er bewust op te richten kan hij versneld of vertraagd worden en ook de intensiteit kan aangepast worden met diepe of minder diepe ademteugen. Het bewust gebruik maken van de adem geeft een cliënt meer grip en controle over zichzelf.
Bijna elke therapeut heeft wel van ademtechnieken gehoord. Maar wat is een goede ademtechniek en onder welke omstandigheden zou je dat toepassen? Welke ademhalingstechniek kun je als natuurgeneeskundige toepassen in de praktijk?

Veel mensen ademen niet optimaal. Dit geeft verschillende soorten klachten, zoals stress en spanning, en het beïnvloedt het immuunsysteem nadelig. Evengoed geldt het omgekeerde: een slechte ademhaling kan het gevolg zijn van stress en spanning. Mensen kunnen zich sneller ontspannen en fitter voelen als ze handreikingen krijgen voor een goede ademhaling.
De ademhaling heeft ook invloed op de afbraak van stresshormonen. Zodra de ademhaling rustig is, krijgt het parasympathische zenuwstelsel de overhand. Dus het bewust sturen van de ademhaling werkt in positieve zin door op de kwaliteit van het immuunsysteem. Een lichaam dat gejaagd is vanbinnen, is eerder vatbaar voor klachten en ziekte.

Meer informatie: www.herleva.nl

Lees het gehele artikel vanaf pagina 79 in het VNGK 6/15.

Wilt u het hele artikel als PDF ontvangen? Bestel het dan hier voor € 3,50.