Geen zuivel? Let op jodiumtekort

3 oktober 2017

Om meerdere redenen is het advies (tijdelijk) geen zuivel te gebruiken frequent onderdeel van een natuurtherapeutisch advies. Mensen die geen melk- of melkproducten gebruiken lopen echter risico op een jodiumtekort, zo berichtten onderzoekers van de Universiteit van Surrey onlangs in het British Medical Journal. Dit vraagt om extra alertheid voor een aanvullend jodiumadvies bij het voorschrijven van een zuivelvrije voeding..

In de eerste studie van zijn soort bestudeerde de onderzoeksgroep het jodiumgehalte van 47 melkvervangende dranken (soja, amandel, kokosnoot, haver, rijst, hazelnoot en hennep) en vergeleken die met koemelk. Onderzoekers ontdekten dat de meeste melkvervangende drankjes geen adequaat niveau van jodium bevatten. Met concentraties van ongeveer 2% van wat gevonden wordt in koemelk, is er risico op jodium deficiëntie. Koemelk en zuivel producten zijn de belangrijkste bron van jodium, naast gejodeerd keukenzout. Jodiumtekorten leiden tot disfunctie van de schildklier en gedurende de zwangerschap kunnen ze leiden tot een verstoorde (hersen)ontwikkeling bij het kind.

‘Een glas melkvervangende drank biedt ongeveer 2 mcg jodium, dat is een zeer klein deel van de volwassen aanbevolen jodium inname van 150 mcg/dag. Tijdens de zwangerschap gaat die aanbeveling naar maximaal 200 mcg/dag.’, zo meldt het onderzoeksteam.

In Nederland wordt jodium verrijkt zout gebruikt, behalve in brood van de natuurvoedingswinkel. Jodiumrijke voedingsbronnen zijn zeevis. Voor meer informatie over jodium in voeding zie www.voedingscentrum.nl.

Bron:
Sarah C. Bath, Sarah Hill, Heidi Goenaga Infante, Sarah Elghul, Carolina J. Nezianya, Margaret P. Rayman. Iodine concentration of milk-alternative drinks available in the UK in comparison with cows’ milk. British Journal of Nutrition, 2017; 1