Suiker grote boosdoener bij hoge bloeddruk

16 februari 2015

Suiker blijkt de grootste boosdoener te zijn bij een hoge bloeddruk. We weten al dat Nederlanders veel te veel zout gebruiken en dat dit slecht is voor hun bloeddruk. Het besef dat suiker schadelijk voor onze gezondheid is, is groot onder natuurgeneeskundigen. Uit onderzoek blijkt nu de enorme impact van suiker op een hoge bloeddruk. Suiker levert zelfs een hogere bijdrage aan een te hoge bloeddruk dan zout.

Het vooraanstaande medische tijdschrift Open Heart van het British Medical Journal publiceerde onderzoek waaruit blijkt dat vermindering van toegevoegde suikers aan kant en klare voedingsmiddelen in de toekomst tot vermindering van hart en vaatziekten zou kunnen lijden. Dit nieuws is in die zin verontrustend omdat overheidscampagnes zich tot nu toe vooral op reductie van de zoutinname hebben gericht. Het gevaar van toegevoegde suikers aan voedingsmiddelen is volgens onderzoekers tot nu toe onderbelicht geweest.

Hoofdonderzoekers Dr DiNicolantanio and Dr Lucan van de Universiteit van Kansas zeggen dat deze resultaten een ‘eye opener zijn’ voor cardiologen. In de praktijk bemerkten cardiologen namelijk dat zoutreductie niet altijd leidde tot de te verwachte afname in de bloeddruk.

Sucrose, opgebouwd uit glucose en fructose, verhoogt de bloeddruk op verschillende manieren. Het sympathische zenuwstelsel wordt geactiveerd doordat fructose de hypothalamus prikkelt. Hierdoor houdt men zout vast, scheidt met kalium uit en vernauwen de bloedvaten zich. Door fructose verhoogde niveaus van de hormonen insuline en leptine leiden tot verstarring van de vaatwand. Fructose vermindert de productie van ATP en dit leidt tot celsignalen van vrije radicalen uit zuurstof en stikstof, die weer leiden tot bloeddrukverhoging. Door fructose te beperken wordt het renine-angiotensine systeem geremd; stoppen met suiker is in feite een natuurlijke ACE-remmer.

Hoe ingewikkeld deze fysiologische reacties ook mogen zijn, de uiteindelijke conclusie van het onderzoek is vooral te minderen met geraffineerde en bewerkte voedingsmiddelen en te kiezen voor volkoren producten, groente en fruit. En dat staat natuurlijk al heel lang op het receptenbriefje van de natuurgeneeskundig therapeut (DiNicolantonio & Lucan, 2014).

Het complete artikel is hier te lezen.

Bron:
DiNicolantonio, J. J., & Lucan, S. C. (2014).  The wrong white crystals: not salt but sugar as aetiological in hypertension and cardiometabolic disease.Open Heart, 1(1), e000167–e000167. doi:10.1136/openhrt-2014-000167