Zorgrelatie centraal

31 oktober 2017

Het zorgstelsel werkt niet zoals bedoeld. De zorgkosten stijgen oncontroleerbaar, er is een bovenmatige aandacht voor het regelen en leveren van diensten en goederen. Hierbij raakt de mens als patiënt ondergesneeuwd. Er ligt een nadruk op ziekte, niet op preventie en de versterking van de eigen mogelijkheden van de mens om zijn eigen welzijn in de hand te nemen worden onvoldoende benut. Onder zorgverleners is er frustratie over de bureaucratie die gepaard gaat met het leveren van zorg, iets wat leidt tot werk-ontevredenheid, eens gemotiveerde mensen haken af en de werkvoldoening van duizenden zorgverleners is gefrustreerd.

Deze conclusies worden deels getrokken door de Raad voor de Volksgezondheid en Samenleving (RVS). Begin oktober bracht deze een rapport uit, dat gerust explosief genoemd mag worden. De Raad roept zorgverzekeraars en gemeenten zelfs op om helemaal te stoppen met de huidige inkooppraktijk. Want: ‘het werkt niet.’ En het is hoog tijd, zegt de raad, om de relatie tussen patiënt en zorgverlener weer centraal te stellen.

Het hele rapport hier te downloaden.

Bron:
Zorgrelatie centraal, Partnerschap leidend voor zorginkoop Den Haag, oktober 2017 Raad voor Volksgezondheid en Samenleving