ADHD: spiritueel bekeken, regulier vertaald

7 augustus 2012

Door: Els Smits

Gezondheidszorgpsycholoog en orthopedagoog Marleen Oosterhof – van der Poel tracht, al werkend in het reguliere veld, de spirituele benaderingswijze te vertalen naar de concrete dagelijkse praktijk. Ze werkt met kinderen met ontwikkelingsproblemen. Onder de kinderen met de diagnose ADHD onderscheidt zij de echte ADHD’ers, waarbij een thema uit een vorig leven speelt bij het kind en drie andere groepen. Verschillende patronen, die vanwege hun specifieke kenmerken om verschillende benaderingen vragen.

Ooit startend als logopedist was het voor Marleen altijd al de uitdaging om juist die kinderen te bereiken die niks wilden. Daarom ging ze op haar 25e orthopedagogiek studeren, de richting leerstoornissen en kinderpsychiatrie. Na haar afstuderen kreeg ze een baan in een team voor kinderen met ontwikkelingsproblemen. ‘Zelf had ik toen nog niks met vorige levens, maar ik merkte dat sommige kinderen erover spraken. Dat was ontzettend bijzonder. Vooral bij hele jonge kinderen was het frappant wat ze speelden, zeker als ze geen televisie hadden en de ouders ze geen verhalen hadden voorgelezen waar ze hun spel van afgeleid zouden kunnen hebben. Ik werd nieuwsgierig naar de achtergronden van dit gedrag. Met alles wat ik geleerd had, kwam ik niet verder. Zo kwam ik 20 jaar geleden uit bij een werkgroep spirituele pedagogiek, waar ik me bij aansloot.’

Meer informatie:
www.devrijemare.nl

Lees het gehele artikel vanaf pagina 18 in het VNGK 5/12.

Wilt u het hele artikel als PDF ontvangen? Bestel het dan hier voor € 3,50.