Blij met Mij!

24 Jun, 2019

Door Luise-Anna Kroon

Waar word jij blij van? De meeste mensen hebben niet een-twee-drie een antwoord op die vraag. Talentcoach en docent Karijn Breuning helpt jong en oud hun talent te ontdekken: ‘Iedereen heeft unieke en aangeboren talenten. Daar zit gelijk ook de crux. Alles wat je makkelijk afgaat, is voor jou zo vanzelfsprekend dat je het niet onmiddellijk herkent en erkent.’

In het onderwijs lag lange tijd de focus op het aanleren van cognitieve vaardigheden. Het tij begint langzaam te keren, dankzij het toenemend besef dat een hoogtechnologische samenleving vraagt om ‘zachtere’ vaardigheden, zoals kritisch kunnen denken en creativiteit. Talentontwikkeling is op steeds meer scholen een integraal onderdeel van het lesprogramma. Leerlingen worden uitgedaagd om hun ‘zachte’ talenten te ontdekken én te ontwikkelen. Karijn: ‘Het mooie van talent aanboren, is dat het ook de veerkracht van jongeren vergroot. Er gebeurt wat met kinderen als ze hun talenten ontdekken. Het levert positieve emoties op. Ze versterken van binnenuit.
Luk Dewulf en Els Pronk, de grondleggers van de kindertalentenfluisteraar definieerden 39 talenten, waarvan ieder mens er minstens twaalf heeft. Een talent is nooit spectaculair. Althans niet voor jou. Jij vindt het bijvoorbeeld de gewoonste zaak van de wereld om recht op je doel af te gaan. Om je talent te ontdekken en te ontwikkelen, heb je andere mensen nodig die jou daarop wijzen. Die jou vertellen dat ze het knap vinden dat jij altijd zo doelgericht bent.’

Als de zoon van Karijn dreigt ‘vast te lopen’ op de basisschool geven ze hem op voor de kindertraining Blij met Mij!. ‘In het onderwijs wordt vaak aandacht gegeven aan afwijkend gedrag. Door hierop te focussen, vergroot je het gedrag. Een positivo zal nog meer zijn best doen om de clown uit te hangen in de klas, een stil kind wordt nog stiller. Tijdens de ouderavonden bij deze training leerde ik op een diepere laag achter het gedrag, naar mijn (authentieke) zoon te kijken. Door samen met hem te ontdekken dat hij weliswaar minder goed kan rekenen, maar wel veel andere talenten heeft, zoals de ‘kennisspons’ en de ‘sfeervoeler’. Zijn gedrag veranderde hierdoor in positieve zin. Want weten wat je talenten zijn, daar word je sterk van. Hij voelde zich gezien en kreeg meer zelfvertrouwen.’

Meer informatie: breuningcoaching@yahoo.comwww.onderdewaterlijn.nu

Lees het gehele artikel vanaf pagina 54 in het VNIG 4/19.

Wilt u het hele artikel als PDF bestand ontvangen? Bestel het dan hier voor € 3,50

Een belangrijk uitgangspunt van de natuurgeneeskunde is dat elke mens, dus ook elke natuurgeneeskundige, uniek is. Wat kunnen wij van elkaar leren om te inspireren en te reflecteren op eigen handelen? Journaliste Luise-Anna Kroon gaat voor de rubriek casuïstiek in gesprek met behandelaars en cliënten.

Laat een reactie achter