Zuiver communiceren

17 december 2018

Luise-Anna Kroon

‘Zelfs als we ‘gewone’ open vragen stellen, zijn we vaak geneigd ons eigen referentiekader in te brengen’, vertelt haptonoom Madelon Sinnige. Clean Language, oftewel Zuiver Communiceren, helpt Madelon om de belevingswereld van een cliënt te onderzoeken, zonder haar eigen ideeën en overtuigingen in te brengen. Helemaal ‘clean’, dus.

Echt luisteren naar iemand kan heel lastig zijn, is ook de ervaring van Madelon Sinnige. ‘Om contact te maken en de ander te helpen, is het belangrijk het verschil te weten tussen jouw werkelijkheid en die van de ander. Toepassing van Clean Language tijdens mijn haptonomische behandelingen, helpt mij om sneller en met minder ruis bij de kern van de problematiek én bij de hulpvraag van de cliënt te komen.’
Haptonomie is een werkvorm die cliënten uitnodigt om contact te maken met hun lijf en gevoel. Madelon: ‘Ik help mensen om zich bewust te worden van wat zij werkelijk vanbinnen voelen en wat de invloed daarvan is in het dagelijks leven. Dat doe ik met ervaringsoefeningen, aanrakingen én gesprekken. Het doel van de behandelingen is dat we naar een gewenste uitkomst werken en ruimte creëren om duurzame veranderingen door te voeren. Hierbij is ook verbale communicatie belangrijk. We leven tenslotte in een talige maatschappij, waarin woorden vaak belangrijk zijn om uiting te geven aan onze gevoelens.’
Madelon: ‘Ik heb een bedrijfskundige achtergrond en heb lange tijd als marketeer gewerkt. Als je consumenten wilt bereiken, speelt communicatie natuurlijk een belangrijke rol. Ook tijdens de opleiding haptonomie leer je hoe je verbaal en non-verbaal contact maakt met een cliënt. En toch, toen ik met Clean Language in aanraking kwam, wist ik: dit is wat ik nog miste.
Tijdens de opleiding Clean Language leerde ik dat het in het begin hard werken is als je deze methode wilt toepassen. Het vraagt om een manier van luisteren waarbij je eigen ideeën uitschakelt. Door eerst vrijwel letterlijk te herhalen wat een cliënt zegt, erken je zijn belevingswereld. Vervolgens vraag je op specifieke woorden van de cliënt door, zodat deze de eigen belevingswereld verder gaat verkennen. Zo geef je steun zonder de ontdekkingstocht over te nemen. Het mooie van Clean Language is ook dat het mij helpt om bewustere keuzes te maken over wanneer ik wel of niet mijn eigen expertise of intuïtie inbreng.’

Meer informatie: www.praktijksinnige.nl, www.cleanlanguage.nl, www.cleanlanguage.co.uk

Lees het gehele artikel vanaf pagina 54 in het VNIG 1/19.

Wilt u het hele artikel als PDF ontvangen? Bestel het dan hier voor € 3,50