Het gaat toch goed?

21 Feb, 2022

Door Brenda Dekkers

Ik moet wat bekennen: ik kijk elke dag naar ‘Herrie in de keuken’ van Gordon Ramsey. Dat is een programma waarin topkok Ramsey naar noodlijdende restaurants gaat om die van de ondergang te redden. Dat gaat altijd volgens hetzelfde stramien: Ramsey komt binnen in leeg restaurant en vraagt hoe het eten er is. Eigenaar antwoordt altijd ‘The best.’ Ramsey bestelt daarop vijf gerechten en – oh, wonder – die zijn alle vijf niet te eten. ‘Dogfood.’ Eigenaar houdt vol dat het eten echt geweldig is, ook al zeggen Ramsey, klanten, personeel, recensies en de winstcijfers heel hard iets heel anders. Over vaste overtuigingen gesproken.

Uiteindelijk komt de eigenaar meestal tot inkeer en loopt het allemaal goed af. Daarom kijk ik er ook graag naar. Ik leer er ook van. Want de valkuil waarin die restauranthouders struikelen, ligt voor ons allemaal op de loer. Als je alleen werkt of in je eentje een bedrijf leidt, ben je geneigd om je eigen werkmethode te ontwikkelen, moet je zelf de kwaliteit in het oog houden en vraag je je misschien te weinig af wat je klanten of cliënten daar nou eigenlijk van vinden.

Ik merk persoonlijk dat ik er een beetje makkelijk van word, dat ik niet meer voor de 10 ga. Maar is mijn 8 in de communicatie-wereld van nu eigenlijk nog wel een 8 waard? Dat er nooit iemand klaagt, betekent niet dat niet dat ik het goed doe, heb ik geleerd van dat programma. Misschien durven ze niet, misschien vinden ze het de moeite niet, misschien hoor ik het niet…

Daarom probeer ik mezelf uit te dagen en open te stellen voor verandering. Door cursussen te volgen, want dat geeft inspiratie en nuttige kennis. Nu doe ik bijvoorbeeld de Zakelijk Succes Academie, om te zorgen dat mijn inkomen niet meer zo direct afhangt van het aantal uren dat ik werk. Ik leer in die cursus effectiever te zijn als ondernemer, en constant te werken aan de groei van mijn bedrijf. Zo schrijf ik bijvoorbeeld elke maandag vijf dingen op die ik ga doen om mijn doel te verwezenlijken, en die moet ik dan vrijdag gedaan hebben.

Toch gaat het niet alleen om groei en doelen, maar ook om zelf top in je vak te blijven. En aan studieboeken en actielijstjes kun je jezelf niet toetsen. Dat deed en doe ik door gedichten te lezen van jonge dichters, door eindexamenexposities te bekijken, musea te bezoeken en zo meer – hoe verhoudt wat ik doe zich tot de rest van het vak? Ik vraag ook wel eens een concullega om kritisch mee te kijken naar een tekst of concept van mijn hand. En – het allermoeilijkste – ik vraag klanten waar ik al een tijdje niets van gehoord heb of waarmee een project niet zo lekker liep, wat ik beter kan doen. Dat is niet fijn om te doen, maar zo probeer ik de valkuil van zelfgenoegzaamheid en routine te vermijden.

Hoe zit dat met jou? Ben jij nog bij de tijd? Sta jij open voor feedback?

Meer informatie: www.2xwoordwaarde.nl

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter