Re: we mailen!

26 Oct, 2020

Door Brenda Dekkers

In de vorige column gaf ik je tips om e-mailadressen binnen te halen en zo je relaties verder te ontwikkelen naar ambassadeurs. Ambassadeurs zijn mensen die informatie van jou delen of je aanbevelen bij anderen. Ze helpen je dus reclame te maken voor je bedrijf, maar zonder dat het als reclame wordt ervaren. Het loont daarom om in deze mensen te investeren. Het verkrijgen van een e-mailadres is de eerste stap in de ontwikkeling tot ambassadeur. Als je dat hebt, kun je namelijk contact houden. Ik heb daarvoor een aantal etiquetteregels, tips en technische oplossingen voor je op een rijtje gezet.

Maar eerst de wettelijke kaders. Want je mag niet iedereen zomaar mailen. Je cliënten wel, maar je mails moeten relevant zijn. Je moet cliënten bovendien vooraf de kans hebben gegeven om mails te weigeren. Dat doe je bijvoorbeeld door op het inschrijfformulier, bij de afspraakbevestiging of de factuur de optie ‘Ik wil geen mails ontvangen’ op te nemen. Heb je een bestand met mailadressen, maar nog nooit toestemming gevraagd? Dan mag je dat niet gebruiken. Je mag mensen ook niet mailen om te vragen of je ze mag gaan mailen. Een kaartje sturen met dat verzoek mag wel. Ook belangrijk en wettelijk verplicht: in elke e-mail of nieuwsbrief moet het mogelijk zijn om je uit te schrijven.

De mensen die je wél mag mailen, hoe vaak mail je die dan? Je wilt geen spammer zijn, maar natuurlijk wel bouwen aan een waardevolle relatie. Deze afweging is heel persoonlijk en hangt er eerst en vooral vanaf hoe vaak je iets interessants kunt sturen. En dat is waarschijnlijk vaker dan je denkt. Informatie over specifieke klachten, een nieuwe behandelruimte, tips voor je cliënten, een inspirerende quote of mooie foto, een referentie… Er is genoeg leuks te vertellen. In het algemeen is een keer per twee weken een bericht een goede frequentie, een keer per maand kan ook. Ik denk zelfs dat in jouw vakgebied eens per twee maanden ook nog genoeg is om een relatie op te bouwen. Maar eens per kwartaal is te weinig, dan zijn mensen je vergeten en zullen ze je mail niet openen of zich uitschrijven. Wat je natuurlijk ook kunt doen, is rustig beginnen. Eerst eens per maand en dan door proberen te groeien naar een hogere frequentie. Mail wel op een vaste dag en vast tijdstip, dat verhoogt de kans dat mensen je mails openen.

Dat versturen doe je makkelijk en professioneel met een e-mail marketing programma als MailBlue, Enormail, Spotler, Laposta of Mailchimp – de laatste twee zijn gratis, al krijg je dan wel hun logo onderaan je nieuwsbrief. Het ene programma kan meer dan het andere. Let bij het kiezen van het programma bijvoorbeeld op de privacyvoorwaarden (Laposta is Nederlands, Mailchimp Amerikaans), of het te integreren is met je website, hoe de rapportages zijn, wat de kosten zijn en of je er mailcampagnes mee kunt automatiseren. Je kunt dan hele series mails inplannen (mailfunnels), waarbij mensen al naar gelang hun reactie een bepaalde mail krijgen. Toevallig ik heb er daar deze week twee van gemaakt. De volgende keer zal ik je uitleggen hoe je dat doet. En dan laat ik je meteen zien hoe je een aantrekkelijke en relevante nieuwsbrief maakt.

Meer informatie:
www.2xwoordwaarde.nl

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter