We mailen!

26 Aug, 2020

Door Brenda Dekkers

Vorige keer schreef ik over het customer journey-denken, en dat dit hét moment is om ambassadeurs te werven om het positievere beeld over het zelfhelend vermogen van het lichaam verder uit te bouwen. Dat doe je met positieve, informatieve en activerende berichten op je kanalen, die je volgers graag delen. En die kun je alleen maken als je een beeld hebt van je toekomstige cliënt.

Persona’s en doelgroepdenken zijn een stokpaardje van me dat ik nu niet zal bestijgen, maar als je wat oude columns terugleest, kom je ongetwijfeld goede tips tegen om je prospect in beeld te krijgen en te ontdekken van welke informatie hij of zij blij wordt. Misschien ontdek je wel dat je helemaal niet online moet zijn, omdat jouw doelgroep vooral de krant leest, te bereiken is via een briefje op een boom of beurzen. In dat geval: excuses voor mijn gedram over social media.

Maar goed, stel dat je inmiddels een leuke schare volgers hebt opgebouwd, dan is het tijd om de volgende stap te zetten en de relaties verder te ontwikkelen. Probeer bijvoorbeeld hun contactgegevens te krijgen, zodat je af en toe kunt e-mailen. Dat is belangrijk, want zo onthouden ze je naam en bellen ze jou en niet een ander bij klachten. Mensen geven hun e-mailadres alleen als ze daarvoor een reden hebben. En die moet je ze dus geven. Een nieuwsbrief kan een goede reden zijn, als die tenminste informatie geeft die de doelgroep hebben wil. (Elke maand tips om het zelfhelend vermogen van je lichaam te verbeteren? Abonneer je op de nieuwsbrief!) Nog een goeie: een whitepaper. Ik heb er ooit eens een geschreven over de negatieve gevolgen van lang zitten, voor een fabrikant van sta-bureaus. Ideaal, want je brengt je kennis en boodschap over en om de whitepaper te ontvangen moeten mensen hun e-mailadres geven.

Je kunt ook vragen om e-mailadressen op een evenement, eventueel in ruil voor een klein cadeautje. Ook altijd verstandig: vraag de mensen van wie je het adres al hebt om anderen uit te nodigen voor je nieuwsbrief. Ook daar kun je een cadeautje tegenoverzetten. En wist je dat ook op Facebook een inschrijfformulier toe kunt voegen? In de link onderaan kun je vinden hoe je dat doet.1 Nog een leuke, en meteen al iets wervender: een aanbieding. Je kunt bijvoorbeeld een strippenkaart voor behandelingen aanbieden, een aardigheidje bij een kennismakingsgesprek, een scan of check, een second opinion of speciale toegang tot een workshop of lezing. Aanbiedingen op inhoud dus. En houd altijd leuke kaartjes bij de hand met je onlinegegevens en een oproep om abonnee van de nieuwsbrief te worden.

Krijg je op een van deze manieren (of een andere natuurlijk) een e-mailadres binnen, kom dan direct in actie. Reageer met een vriendelijk bericht of een antwoord op de vraag. Wacht niet langer dan een paar uur met je eerste bericht en – nog belangrijker – hou vol. Gemiddeld zijn er namelijk zeven contacten nodig om iemand in actie te laten komen. Dat betekent trouwens niet dat je non-stop achter de computer hoeft te zitten: er zijn handige mailprogramma’s die een serie mails kunnen versturen. Volgende keer zal ik er daarvan een aantal belichten. We mailen!

Meer informatie:
www.2xwoordwaarde.nl

Bronvermelding:
  1. help.activecampaign.com

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter