Bloggen als therapie

25 Apr, 2019

Door Brenda Dekkers

Sinds ik ooit bijna een boekcontract binnensleepte met mijn (eigenlijk als online-dagboek bedoelde) blog over dingen die je beter niet kunt doen met een burn-out, ben ik overtuigd: bloggen heeft zin als je zichtbaar wilt worden. Nou wilde ik dat niet, of in elk geval niet met dit onderwerp, dus ben ik er snel mee gestopt. Maar ik kan me voorstellen dat jij als therapeut je verhaal wél over het voetlicht wilt brengen, zeker als je daarvan zakelijk gezien ook voordeel hebt.

Bloggen is het schrijven van stukjes. Dat doe je bij voorkeur op je website, want door te bloggen ben je beter vindbaar. En dat is tegenwoordig extreem belangrijk. Het is bovendien een manier om te laten zien dat je de kennis waar mensen naar op zoek zijn in huis hebt. En ken je het voor-wat-hoort-wat-principe? Als je mensen iets geeft, bijvoorbeeld een handige tip, dan zijn ze eerder geneigd om iets bij je te kopen. Maar laten we het eerst nog even hebben over de vindbaarheid. Een blog draagt daar op verschillende manieren aan bij.

Om te beginnen doordat je er woorden in gebruikt waar mensen op googelen. Hun klacht of probleem bijvoorbeeld. Of een behandeling. Dat werkt echt heel goed, zeker als je woorden gebruikt die anderen niet zo vaak gebruiken. Ik had op mijn blog ooit het woord ‘restvorm’ in een kop staan. Een paar honderd hits, had ik. Van scholieren van een grafisch lyceum die een werkstuk moesten maken, om precies te zijn. Zoals gezegd, ik was niet op zoek naar publiek, maar het toont wel aan dat de juiste woorden werken als stroop op vliegen. Woorden die het voor jou goed doen, vind je bijvoorbeeld door een website als ubersuggest.com te gebruiken. Sowieso leuk om eens mee te experimenteren, want de zoekwoordsuggesties geven misschien ook inspiratie voor een nieuwe blog. Die zoekwoorden hoeven tegenwoordig een prettig leesbare tekst trouwens niet meer in de weg te staan. Google is namelijk slim genoeg om verschillende omschrijvingen van hetzelfde begrip te herkennen en bij elkaar op te tellen. En relevante, leesbare artikelen worden hoger gewaardeerd. Je kunt dus vrijuit schrijven. Google zet je als beloning voor een regelmatig onderhouden blog met verschillende onderwerpen bovendien hoger in de resultatenlijst.

Een blog draagt ook bij aan je imago, aan je betrouwbaarheid in de ogen van anderen. Je laat zien dat je verstand van zaken hebt en dat je open en bij de tijd bent. Allemaal zaken die mogelijke cliënten waarderen. Als je bezoekers vragen laat stellen, dus de reacties op je blog openzet, onderstreep je die openheid nog meer. Bovendien biedt het je de kans je doelgroep te leren kennen en nieuwe onderwerpen te ontdekken om over te schrijven. Stel dus ook eens een vraag in je blog. En zoals eerder aangegeven, deel tips, deel je kennis. Als je mensen iets geeft wat ze zelf kunnen doen, dan zullen ze eerder geneigd zijn om voor de ‘rest’ van hun probleem je hulp in te roepen.

Ben je niet zo’n schrijver? Huur iemand in – ik schrijf bijvoorbeeld voor een VvE-beheerder en deed dat eerder ook voor een administratiekantoor. Of denk eens aan vloggen. Heleen Ytsma, die ik ooit interviewde, doet dat met aanstekelijk enthousiasme. Kijk maar eens hier: herleva.nl/video. En als ook dat niet in je straatje past, kijk dan eens op het megasuccesvolle crappypictures.com. Dan heb je in elk geval gelachen vandaag.

Meer informatie:
www.2xwoordwaarde.nl

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter