Contentkalender - goed plan.

03 Nov, 2025

Door Brenda Dekkers

Zoals je zal zijn opgevallen heeft het Vakblad altijd een thema. Die worden voor een heel jaar vastgesteld, inclusief de verschijnings- en aanleverdata. Dat is heel slim van de redactie. Want een thema geeft houvast, inspiratie en scheelt het steeds opnieuw uitvinden van het wiel. En daar kun jij ook wat mee.

Je geeft waarschijnlijk geen blad uit, maar je hebt misschien wel een nieuwsbrief, een website en/of social mediapagina’s. Het is slim om de inhoud daarvan vooruit te plannen, bijvoorbeeld op een moment dat je het net wat minder druk hebt. Je maakt dan dus een contentkalender.
Een contentkalender kan gewoon een Excelbestand zijn met in de kolommen de weken (en eventueel daaronder de dagen) en een rij met de feest- en themadagen in de relevante weken. Afhankelijk van wat je doet en welke klachten je behandelt zijn dat bijvoorbeeld: 1 januari, het moment van de goede voornemens (en Stoptober), het begin van de zomer, het hooikoortsseizoen, de herfst- of winterdip, de week van het oorsuizen, Wereldkankerdag of de borstkankermaand… er zijn allemaal aanknopingspunten te vinden. Werk je met voeding of voedingsgerelateerde klachten, dan kun je ook alle kanten op. Google ook eens op ‘de dag van’ – dan krijg je een gigantische lijst relevante en minder relevante dagen voorgeschoteld.
Gedaan? Zet dan in de andere rijen de kanalen die je hebt onder elkaar. Dus je website, verschillende socials, papier, evenementen, etcetera. Je kunt er ook betaalde media opzetten.
Daarna kun je gaan invullen. Dat kan voor een heel jaar, maar vergeet niet om hem maandelijks te bekijken en te updaten. Als je een nieuwe behandeling introduceert, er is nieuws of er ontstaat een vraagstuk in de maatschappij, dan wil je daar natuurlijk ook aandacht aan besteden of op inspelen. Bovendien vragen sommige berichten wat voorbereiding. Misschien moet je een afbeelding zoeken, je webbureau inschakelen of iets laten drukken. Dan is het fijn als je daar niet een dag van tevoren achter komt.
Voor mij (en mijn klanten) werkt het goed om van de vijftiende tot de vijftiende te werken, en dan bijvoorbeeld op 15 januari het hele jaar in te vullen. We bespreken dan ook de resultaten en de doelen voor het nieuwe jaar. Maar wat ga je doen voor een heel jaar? Kijk daarvoor naar de dagen en periodes die je hebt ingevuld en kies bijvoorbeeld vier themaperioden van zes tot acht weken. Kijk dan hoe je die gaat invullen. Als je daarbinnen een actie wilt doen, denk dan aan een actieperiode van bijvoorbeeld twee weken, met daarvoor twee weken communicatieaanloop. En denk integraal, want dan versterken je verschillende communicatieactiviteiten elkaar. Dus kies een thema, ontwikkel daar een actie bij, plan wat blogs over een onderwerp dat daarbij past, schrijf posts die naar die blogs verwijzen, kijk of er ergens een evenement is waar je je verhaal kunt vertellen, boek advertentieruimte of maak flyers. En zet dat allemaal in je kalender met een kleurtje. Zo heb je meer voordeel van je communicatie en minder stress.

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter