Creatief bijdragen

15 Dec, 2021

Door Sanderijn Hubertse

Het wordt makkelijker en toch ervaar ik nog altijd een drempel: het plaatsen van een online-bericht voelt persoonlijk voor mij. Ik ben het gezicht van mijn bedrijf en ik maak online zichtbaar wat ik als ondernemer doe en belangrijk vind. Dat anderen hier een mening over vormen, vind ik best spannend.

Als startend ondernemer was het in eerste instantie van belang om klanten te werven en zette ik vooral berichten (‘posts’) online over kortingsacties of cadeaubonnen. Om niet irritant gevonden te worden, plaatste ik zelden iets. Toen ik zorgverlener werd, veranderde de boodschap die ik wilde uitdragen. De focus kwam te liggen op het promoten van massagetherapie als behandelvorm. Tegenwoordig heb ik, samen met mijn zakelijk partner, het doel anderen te inspireren om samen hun gezondheid te bevorderen. We merken aan de reacties dat onze bijdragen op social media ons werk in de praktijk ondersteunt.

Wanneer jij ook informatie online wil delen, is het raadzaam eerst een structuur neer te zetten. Wil je één, twee of drie keer per week of maand iets plaatsen? Wie is jouw doelgroep? Welke informatie helpt hen? Deze haal je bijvoorbeeld uit artikelen, een boek of documentaire. Bewaar nuttige en betrouwbare bronnen op een vaste plek, zodat je voldoende materiaal op voorraad hebt. Mijn ervaring is dat volgers ook graag betrokken zijn bij gebeurtenissen in mijn bedrijf, dus plaats ik af en toe eens een actiefoto van mezelf of ons team. In de statistieken van mijn account zie ik welke berichten het meest worden bekeken en kan ik vervolgens gerichter content schrijven.

Je boodschap wordt vaker gelezen als je deze aantrekkelijk aanbiedt. Bekijk verschillende accounts voor inspiratie zodat je jouw eigen uitstraling kunt vormgeven. Welke kleuren, vormen en lettertypes spreken je aan? Een standaard lay-out kun je ook als leek eenvoudig maken, bijvoorbeeld met een programma waarmee je presentaties maakt. Bewaar het origineel en kopieer deze template voor iedere post, zodat je online-pagina er georganiseerd uitziet. Ook ik heb hierin gaandeweg geleerd. Van redelijk onsamenhangende berichten tot een herkenbaar en meer professioneel resultaat.

Wanneer je het onderwerp van je post kiest, bedenk dan welk beeld jouw verhaal en doel ondersteunt. Als je een afbeelding van internet gebruikt, controleer dan of deze vrij te gebruiken is. Met wat talent en oefening kun je ook je eigen foto’s maken, wat een origineel resultaat oplevert. De afbeelding voeg je in je gekopieerde template. Vervolgens leg je in een korte tekst de kern van je boodschap uit en vermeld indien nodig de bron van je materiaal. Aansluitend zoek je kernwoorden die als hashtags dienen, zoals #acupuncture, #healthy, #gezondeten of #mindfulness. Zo krijgt een bericht een groter bereik. Zelf laat ik een bericht voor plaatsing door iemand met een kritische blik controleren, zodat ik weet of een ontwerp uitdraagt wat ik wil overbrengen.

Mogelijk ben jij ook niet opgegroeid met social media en vraag je jezelf af of het de moeite allemaal wel waard is. Het schrijven van de teksten helpt mij om adviezen krachtiger uit te leggen tijdens een behandeling. Door socialmediakanalen te benutten kan ik een grotere groep mensen inspireren en daar krijg ik energie van. Als we als zorgverleners online meer ruimte innemen met betrouwbare informatie, kunnen mensen zich ook hier voeden met wat gezond voor hen is.

Meer informatie en voorbeelden: www.massagetomove.nl, www.instagram.com/massagetomove/, www.facebook.com/MassagetoMoveNL

Verzameling van artikelen van schrijvers die op niet-regelmatige basis voor ons schrijven.

Laat een reactie achter