Google Mijn Bedrijf

20 april 2020

Door Brenda Dekkers

Onlangs las ik een artikel van een man die twee jaar enorm zijn best deed om Google uit zijn leven te bannen. Ondanks alle moeite, omwegen en alternatieven is hem dat niet gelukt. Google is enorm en overal. Wie internet gebruikt, komt Google tegen. Dat is naar mijn mening best zorgwekkend, maar zoals het er nu voorstaat ook onvermijdelijk. Daar staat tegenover dat Google ook goede kanten heeft, en vele tevreden gebruikers. Zakelijk is het ook een aanrader, zowel voor jou als voor je klanten.

Met Google Mijn Bedrijf zet je je praktijk namelijk letterlijk en figuurlijk op de kaart. En gratis bovendien. Je hoeft er niet eens een eigen website voor te hebben. Mijn advies is dus: aanmelden. Daarbij kun je kiezen of je een lokaal bedrijf of merk bent. Als lokaal bedrijf krijg je een vermelding op Google Maps, en dat is handig om mensen de weg naar je praktijk te laten vinden. Je kunt dan ook aangeven op welk gebied je je richt – van heel Nederland tot je eigen vestigingsplaats. Zo kom je beter naar voren in de zoekresultaten.

Je komt bijvoorbeeld in het lijstje met bedrijven in de buurt dat verschijnt als je op een bepaalde dienst zoekt. In die vermelding zijn je reviews, je adres, telefoonnummer en openingstijden zichtbaar. Met een klik naar je website en een routebeschrijving. Lager kun je de drempel om contact op te nemen niet maken. Hoe beter je reviews – ook iets dat Google Mijn Bedrijf mogelijk maakt – hoe hoger je positie in dit lijstje zal zijn. En goede reviews geven vertrouwen, heel belangrijk in jouw tak van sport. Vraag je klanten dus om een review te geven via Google. Beter nog: stuur na elk consult een mailtje en vraag erom.

Om zichtbaar te zijn voor de juiste mensen, is het wel zaak om een goede bedrijfscategorie en omschrijving te gebruiken. Op klachten, wat wel iets is waar mensen vaak op zoeken, werkt Google Mijn Bedrijf niet. Maar op diensten dus wel. Als je je hebt aangemeld, kan Google zelfs een soort website voor je maken. Handig, als je die nog niet hebt. Heb je die wel, dan zou ik geen tijd in je Google-site steken. Wel slim om te doen: berichten en aanbiedingen plaatsen. Die staan een week lang als Google Post in de zoekresultaten bij je bedrijf. Hoe meer je dat doet, hoe beter. Je krijgt een seintje van Google als het tijd is voor iets nieuws. Evenementen plaatsen kan ook, die zijn zichtbaar tot het evenement is afgelopen. Het is in combinatie met Google Mijn Bedrijf dus zeker de moeite waard om eens na te denken over een themaweek of -maand rondom een bepaalde klacht of behandeling.

Mijn advies is dus om Google Mijn Bedrijf op te pakken. De eerste stap is controleren of er al een Google Mijn Bedrijf-pagina is voor jouw praktijk, door te googelen op je bedrijfsnaam. Is die er, dan zie je rechts een blokje met bedrijfsinformatie en daaronder ‘Bent u de eigenaar van dit bedrijf?’. Klik erop en claim jouw bedrijf. Is er geen vermelding, ga dan naar business.google.com en kies ‘Je bedrijf toevoegen’. Succes!

Meer informatie: www.2xwoordwaarde.nl