Groot nieuws: natuurgeneeskundige haalt de krant

22 Oct, 2018

Door: Brenda Dekkers

Geen betere publiciteit dan gratis publiciteit. Maar hoe kom je daaraan, als integere en drukke zorgprofessional? Je voelt het al aankomen: zorg voor nieuws. Wat nieuwswaardig is, dat beslist de journalist of redactie. Maar er zijn wel een aantal dingen die de nieuwswaarde van je (pers)bericht verhogen.

Aan welke dingen moet je dan denken? Ik heb een lijstje voor je gemaakt:
Dichtbij
In de krant geldt vaak de regel ‘hoe groter de afstand, hoe minder groot het nieuws’. Dat is natuurlijk niet altijd waar. Maar het is wel zo dat bij lokale nieuwsmedia nieuws uit de regio populairder is. Benader die dus eerst.
Verras
Een bedrijf dat 15 jaar bestaat is geen nieuws. De spectaculaire viering of recordpoging die je organiseert om het te vieren wél. En als je iets doet dat men niet van jou zou verwachten, dan is dat ook interessant. Kinderen, grote groepen mensen, gekke locaties, dieren… het trekt allemaal de aandacht.
Actueel
Nieuws is nu of niet, zegt men in medialand. Voor media die dagelijks verschijnen (ook social media!) is een dag van tevoren een bericht sturen vroeg genoeg. Huis-aan-huisbladen verschijnen vaak maar eens per week, dus dan is een week van tevoren goede timing. Achteraf informeren over iets wat gebeurd is, is minder interessant.
Inhaken
Nieuws over dingen die niemand kent, is geen groot nieuws. Probeer dus in te haken op een groter evenement, trend of onderwerp. Iets waar een grote groep mensen een (goed) gevoel bij heeft, werkt het beste. Als je genomineerd wordt voor een prijs of iets wint, is dat ook een prachtige aanleiding.
Tegenstelling
Man bijt hond, David tegen Goliath, individuele zorgprofessional tegen groot ziekenhuis, plantaardig tegen chemisch, preventie ten opzichte van genezen achteraf… Tegenstellingen maken een verhaal interessanter. Welke stelling durf jij in te nemen?
Simpel
Natuurlijk wil je met een zo genuanceerd mogelijk verhaal naar buiten. Maar simpel scoort beter. Bekijk dus hoe je je verhaal kunt opdelen in simpele stukjes.

Heb je dat allemaal voor elkaar? Dan is het ‘alleen’ nog maar zaak om een goed persbericht te schrijven. Dus een bericht dat past bij de doelgroep van de media aan wie je het stuurt en bij de journalist naar wie je het stuurt. Adressen nodig? Zoek bijvoorbeeld eens in het Handboek Nederlandse Pers en je hebt zo een lijst redacties in jouw buurt en/of op jouw vakgebied, expertise of doelgroep. Google de contactgegevens erbij en je bent al een heel eind met je perslijst. Bij sommige media van bijvoorbeeld De Persgroep kun je ook zelf je bericht plaatsen. Bekijk ook eens kranten en magazines en radio- en tv-programma’s. Wat zijn de rubrieken waar je in zou kunnen komen? Hetzelfde geldt voor radio- en tv-programma’s, websites en Facebook-pagina’s. Stuur iedereen je verhaal, niet als bijlage, maar als tekst in de mail. En bel of mail vervolgens na. Ja, dat is eng, maar als het gaat om PR hebben brutalen de héle wereld. Het maakt het soms makkelijker als je nog een leuk nieuwtje of een uitnodiging achter de hand hebt om de journalist mee te verrassen. Vergeet ook niet je persbericht online te zetten en de link ernaartoe te verspreiden via social media.
Tot ziens in het nieuws!

Meer informatie: www.2xwoordwaarde.nl

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter