Haal meer uit je website

12 Dec, 2017

Door: Brenda Dekkers

In mijn vorige column beloofde ik het te hebben over websites en conversies. Omdat ik bij het schrijven van deze column nog geen aanmeldingen heb ontvangen voor een gratis site-analyse, blijft dat aanbod staan. Maar ik kan je wel vast vertellen hoe je via zoekmachinemarketing en onlineverkoop meer klandizie kunt halen uit je website.

Als je een website hebt, dan wil je dat mensen daar komen. Liefst als ze iets zoeken waar jij een antwoord op hebt. In praktische zin betekent dat zo ongeveer dat je bij de eerste tien resultaten op Google naar voren wilt komen. Daarvoor gebruik je SEO (of Search Engine Optimization). Dat is het zó schrijven van de tekst van je website dat deze zo goed mogelijk gevonden wordt.

Niet zo technisch als het in eerste instantie lijkt dus. En misschien ook eerlijker dan je dacht. Want Google zet tegenwoordig sites met ‘echte’ teksten hoger in de zoekresultaten dan sites vol trucjes. Als je beter gevonden wilt worden, hoef je dus ‘alleen’ maar te zorgen voor goed scorende, originele tekst. En daarvoor moet je op een aantal dingen letten.

Google indexeert websites en bepaalt op basis van de inhoud hoe hoog een site scoort op een of meerdere zoekwoorden. Google kijkt of die terugkomen in de pagina-url, paginatitel, de tekst op de pagina’s (vooral de eerste alinea en de kopjes) en tekst waaraan een logische link is gekoppeld. Zorg er dus voor dat de klikbare woorden een zoekwoord bevatten, want op de woorden ‘klik’ en ‘hier’ zoekt niemand.

Tip: Met Google Webmastertools kun je je site checken op SEO. En ook via websiteseocheck.nl kun je een indicatie krijgen. Gebruik je WordPress? Installeer dan de handige SEO-plugin van Yoast. Bekijk ook je meta-description. Die telt weliswaar niet mee voor je SEO-score, maar bepaalt wel of mensen doorklikken.

Over zoekwoorden heb ik al eerder geschreven. Je vindt ze door logisch nadenken, het bekijken van je eigen site en die van concurrenten en via de zoekwoordplanner van Google Adwords. Voor een site die ik laatst schreef voor een haptotherapeut gebruikte ik een aantal veel voorkomende klachten, termen als haptonomie en haptotherapie en – niet vergeten – de plaatsnaam. Want mensen tikken vaak iets in als haptonoom Utrecht of extreme vermoeidheid (tussen de 1.000 en 10.000 mensen per maand). Op hyperventilatie wordt tussen de 10.000 en 100.000 keer gezocht.

De beste manier om mensen binnen te halen is het regelmatig plaatsen van relevante artikelen. Gebruik per artikel 300 woorden of meer, waarvan ongeveer vijf procent zoekwoorden. Hoe meer goede artikelen, hoe meer gerichte bezoekers op je site.

En dan is het tijd voor conversie: het verkoopmoment. Je wilt als behandelaar dat mensen een afspraak maken. Vraag daar dus om. En maak het heel makkelijk, door op elke pagina je contactgegevens te delen met de oproep ‘Maak nu een afspraak’. Zo heeft een bezoeker de gegevens bij de hand als hij of zij eraan toe is.

Ondertussen werk je ook op een zachtere manier aan je relatie. Belangrijk daarin zijn ‘over de streep-trekkers’. Geef iets weg, een e-book bijvoorbeeld. Deel je inzichten of een mooi overzicht van voedingstips per seizoen. Of organiseer een online spreekuur, een challenge, stuur wekelijke tips per mail of laat mooi vormgegeven inspiratiekaartjes downloaden. Zo maak je van bezoekers relaties. En dan is de keuze voor jou als behandelaar weer een stukje makkelijker.

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter