Het einde van SEO

02 Sep, 2025

Door Brenda Dekkers

Een tijdje terug werd ik benaderd door een superleuk therapeutenduo. Ze hadden mijn columns gelezen en vroegen of ik kon helpen hun website te verbeteren. Door omstandigheden lag het project even stil. En toen we na twee maanden verder gingen, was mijn advies om te werken aan SEO (en de bijbehorende zoekwoordanalyse) achterhaald. En op het moment dat jij deze column leest, is het dat waarschijnlijk helemáál.

Steeds meer mensen stellen hun vraag namelijk aan ChatGPT of Perplexity. En de Google-zoekopdrachten díe er zijn, leveren steeds minder kliks op. Google geeft namelijk een compleet antwoord bovenaan. En dan hoef je dus als gebruiker niet meer verder te zoeken. Soms is dat antwoord een samenvatting van een website, maar steeds vaker puzzelt Google AI Overviews, de nieuwe AI-zoekfunctie van Google, zelf de informatie bij elkaar. De belangrijkste bronnen staan er dan naast.

Hoe kiest AI zijn bronnen?
Als je gevonden wilt worden, wil je dus dat AI jouw informatie gebruikt. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je er rekening mee houden dat je content (vooral) gelezen wordt door AI. En dat is eigenlijk best goed nieuws, want betalen voor vermelding is nog geen optie én AI kijkt minder naar losse zoekwoorden, en meer naar context, helderheid en betrouwbaarheid. In vaktermen heet dat E-E-A-T:
Ervaring: spreek je als behandelaar uit eigen praktijk?
Expertise: leg je inhoudelijk sterk en begrijpelijk uit wat je doet?
Autoriteit: word je genoemd of gelinkt door betrouwbare bronnen?
Betrouwbaarheid: doe je eerlijke beloften, zonder overdreven claims?
AI vergelijkt jouw uitleg ook met andere online-informatie. Is die consistent en geloofwaardig? Dan maak je meer kans om gekozen te worden.

Hoe zorg je dat AI jou als bron kiest?
Zorgen dat AI jouw site als goede bron ziet, is minder technisch dan SEO-optimalisatie. Het vraagt vooral empathie, het vermogen om je te verplaatsen in de vraag van de cliënt en daarop goed te antwoorden.

Een paar aanvullende tips:
Zorg voor een heldere sitestructuur. Duidelijke pagina’s per onderwerp maken je site beter leesbaar, óók voor AI.
Update je website regelmatig. AI houdt van actuele informatie.
Gebruik long tail zoekwoorden. Dat is zijn eigenlijk vragen die iemand kan intikken. Bijvoorbeeld ‘Waar helpt een darmspoeling bij?’ Houd de vraag in gedachten en probeer die in je antwoord te verwerken. Een lijstje met veelgestelde vragen – met antwoorden – helpt ook.
Schrijf alsof je een cliënt iets uitlegt. Gebruik gewone taal, en goedlopende zinnen.
Wees inhoudelijk volledig. Beschrijf klachten, methodes en resultaten.
Laat jezelf ook buiten je site (online) zien. Blogs en recensies tellen mee als signaal van betrouwbaarheid en actualiteit. En je profielen op social media ook. Kun je geïnterviewd worden door de krant? Doen! En als je een column in een goed aangeschreven blad als dit kunt krijgen: ook doen.

Behoefte aan zorg blijft
Weet dus: de manier waarop mensen zoeken verandert, maar hun behoefte aan goede zorg niet. Juist nu is het dus belangrijk dat jouw kennis online goed te vinden is — ook als er minder wordt geklikt. Zie het als een uitnodiging om je verhaal nóg beter te vertellen. Niet alleen voor cliënten, maar ook voor de AI die hen helpt kiezen.

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter