Re: Re: Re: we mailen!

20 Apr, 2021

Door Brenda Dekkers

Je ziet het al aan de titel: over e-mailen ben ik nog niet uitgeschreven. Vorige keer had ik het over het opzetten van een nieuwsbrief op maat in een mailprogramma. Dit keer vertel ik je graag meer over hoe je van een nieuwsbriefontvanger een warme relatie en vervolgens cliënt of ambassadeur maakt.

De moderne mailprogramma’s stellen je in staat om in een nieuwsbrief verschillende korte stukjes informatie aan te bieden. Ik ga voor het gemak even uit van een ‘vormgegeven’ nieuwsbrief met meerdere korte stukjes, zoals afgebeeld. Maar ook een supersimpele mail van drie regels kan het bewezen heel goed doen. Als je maar een goede titel hebt en een goede reden geeft om te klikken.

Zoals ik in mijn vorige column besprak, zou ik zeker een aantal van die nieuwsberichten op maat proberen te doen: stuur vrouwen iets over een specifieke vrouwenklacht, ouders iets over jouw aanbod in relatie tot kinderen en bedien ouderen ook met een gericht verhaal.
Althans, verhaal… in de nieuwsbrief houd je het beter kort – 50 woorden maximaal. Omdat veel mensen hun mail op hun telefoon lezen, is langere tekst al snel té lang. Een andere belangrijke reden is dat je, als je niet alles weggeeft in de nieuwsbrief, kunt meten of mensen geïnteresseerd zijn. Dan klikken ze namelijk op die mooie button of link die je onder of bij je stukje hebt gezet om je blog of artikel verder te lezen, die leuke video te bekijken of die pdf met nuttige tips bij afvallen, hoge bloeddruk of stress te downloaden.

Zo’n klik is meetbaar en traceerbaar: je kunt in je mailprogramma zien hoeveel mensen ergens op hebben geklikt en wie dat precies waren. Nuttig, want daarmee kun je nieuwsbrief effectiever en aantrekkelijker maken, bijvoorbeeld door populaire onderwerpen bovenaan te zetten. In bijvoorbeeld MailChimp kun je via Customer Journey mensen die op een bepaalde link hebben geklikt indelen in een groep, bijvoorbeeld hooikoorts of bloeddruk. In LaPosta doe je dat via automation. Zo kun je hen altijd apart benaderen, dat is handig voor later.

Maar de klik is vooral een belangrijke stap in het contact. Je nieuwsbrief-abonnee is naar je website gegaan en heeft daar iets gedaan of gelezen, dat is goed nieuws. Ook fijn: je kunt nu een mailfunnel starten, dat wil zeggen automatisch een speciale vervolgmail sturen met een vraag, een download of een aanbieding – iets wat tot actie oproept. Je kunt het zelfs zo inrichten dat mensen die al iets hebben besteld deze vervolgmail niet krijgen. De vervolgmail kun je direct na de klik laten sturen, maar je kunt ook zorgen dat er een paar dagen tussen zit of dat hij op een specifieke datum de deur uitgaat. Even een tip: zeg niet in die mail: ‘Ik zie dat je op de link in mijn nieuwsbrief hebt geklikt’, dat valt doorgaans niet zo lekker. Overigens is het inrichten van een geautomatiseerde customer journey op deze manier gewoon toegestaan volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Ik kan me voorstellen dat je niet precies weet wat nu de logische stappen zijn tussen die eerste mail in je mailfunnel en je uiteindelijke doel – het voelt waarschijnlijk raar om direct een behandeltraject aan te bieden, en dat is het ook. Reken op een mailtje of vijf à zeven waarin je opbouwt naar je doel.

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter