Re: Re: we mailen!

24 Feb, 2021

Door Brenda Dekkers

Twee edities geleden had ik het over mailprogramma’s en e-mailings. Ik beloofde je toen tips en trucs voor mailfunnels en nieuwsbrieven. Nieuwsbrieven zijn echt de moeite waard om eens over na te denken: het enige wat ze je kosten zijn wat tijd en moeite, en je blijft op het netvlies bij je cliënten. Veel mensen, ik ook, gebruiken nieuwsbrieven namelijk als geheugensteuntje. Als ik ergens een fijn vakantieadresje tegenkom, een leuke winkel of een interessante nieuwsbron, dan meld ik me aan. Zo krijg ik af en toe een gratis reminder in mijn inbox, handig! Ik lees ze natuurlijk ook met een professionele blik: wat doen anderen, wat werkt er (voor mij) en wat niet.

Vanwege een groot project in de bouw, heb ik mij bijvoorbeeld geabonneerd op allerlei bouwnieuwsbrieven. De ene partij stuurt er drie per week, terwijl ik van de andere eens in de twee weken een bericht ontvang. NRC stuurt een dagelijkse middagupdate. Van Betula Kruiden, waar ik ooit echt een keer een kruidencursus wil gaan doen, krijg ik eens in de een à twee maanden een berichtje met een link naar de blog. Deze mails bekijk ik allemaal: ik heb erom gevraagd, de informatie is nuttig, interessant of leuk en overzichtelijk en aantrekkelijk gepresenteerd.

Maar de Duckstad Nieuws, de mail van het Consumentenbond Energiecollectief en de Airmiles nieuws gaan ongelezen de virtuele prullenbak in. Want die bevatten geen informatie waar ik wat aan heb, dat zie ik al aan de afzender. En ik vind het heel dom van de Donald Duck dat ze mij mailen omdat mijn dochter een abonnement heeft. Kun je nog zo groot LAATSTE KANS in de onderwerpregel zetten, het is een kindernieuwsbrief en ik maak ‘m dus niet open.

Het gaat er dus bij nieuwsbrieven allereerst om dat de ontvanger iets kan en wil met de informatie die je stuurt. Welke informatie dat moet zijn, dat moet je leren – de een is geïnteresseerd in menopauze-oplossingen, de ander in artikelen over kinderen of hooikoorts. Een deel kun je al afleiden uit leeftijd en geslacht, vraag daar dus zeker naar bij het inschrijven voor de nieuwsbrief. Vraag bij het inschrijven ook gerust naar interesses (of stuur een vragenlijstje na het inschrijven). En stuur dan met enige regelmaat een nieuwsbrief met per keer circa vijf producten en/of onderwerpen die je onder de aandacht wilt brengen. Koppel die aan de actualiteit, feestdagen, seizoenen en maak hier korte of heel korte stukjes van met een leuke kopregel en aantrekkelijke afbeelding. Zet de belangrijkste bovenaan. Klikt iemand op een onderwerp, dan heb je iets geleerd over die persoon en kun je hem of haar voortaan meer van dat soort informatie aanbieden of een (automatische) speciale aanbiedingsmail sturen.

Moet ik mijn piepkleine adressenbestand nou echt verschillende mails gaan sturen met verschillende onderwerpregels en inhoud, vraag je je misschien af. Ja. Want je adressenbestand blijft hopelijk niet klein en gepersonaliseerde mails scoren veel beter dan algemene. En zoveel werk is het niet. Je kunt van de vijf stukjes in je nieuwsbrief er bijvoorbeeld eentje ‘op maat’ doen. Veel mailprogramma’s – waaronder Mailchimp – bieden de mogelijkheid voor deze ‘dynamische content’: verschillende mensen krijgen dan verschillende onderwerpen in hun nieuwsbrief. Hoe je er (geautomatiseerd!) voor kunt zorgen dat een klik ook een afspraak of omzet oplevert, leg ik je volgende keer uit.

Meer informatie: www.2xwoordwaarde.nl

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter