Vind jouw Ikigai als ondernemer

21 augustus 2017

Door: Brenda Dekkers

Wie ooit een marketingboek in handen heeft gehad, kent ze: de vier P’s. De standaardwaarden voor succes: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Daar worden nog wel eens proces, physical evidence en personeel aan toegevoegd. Maar hoe zit het eigenlijk met de P’s van passie, plezier en persoonlijkheid? Ze laten zich vangen in het Japanse concept Ikigai.

Mix je de vier P’s op de juiste manier, dan heb je succes. Dat is de theorie, de techniek. En het is prima om na te denken over je product. Ga er eens voor zitten en beschrijf je product/dienst zo uitgebreid mogelijk. Wat maakt jou onderscheidend, wat voeg je toe aan de markt? Je prijs bepalen kan ook nooit kwaad: ga je laag in de markt zitten? Of vraag je juist een hogere prijs? Ga in ieder geval niet tè laag met je prijs, want je moet dan wel heel veel cliënten zien om omzet te maken. Over promotie heb ik het op deze plaats al eerder gehad. Social media zijn daarin niet meer weg te denken. Maar belevingen en verhalen worden steeds belangrijker. Net als persoonlijk contact, bijvoorbeeld via workshops of lezingen. Soms is de plaats waar je je vestigt ook van belang en wordt daarmee een onderdeel van je marketingmix. Maar dan mis je nog de belangrijkste P’s. Die van passie, plezier en van persoonlijkheid. Dat zijn juist de dingen die je als zorgverlener, als ondernemer en als mens uniek maken. Een marketingaanpak zonder deze elementen voelt daardoor eigenlijk altijd als een truc.

Door een gelukkig toeval kwam ik laatst de afbeelding tegen die je ziet op deze pagina. Het groene vlak in het midden is Ikigai, Japans voor bestaansrecht of reason for being. Op deze plek overlappen de cirkels ‘waar je van houdt’, ‘waar je goed in bent’, ‘wat de wereld nodig heeft’ en ‘waarvoor je betaald kunt worden’. En dus ook je passie, missie, roeping en beroep. Dat is je Ikigai, datgene dat maakt dat jij tikt. Ik vond en vind het een prachtig concept, dat mij als mens aan het denken heeft gezet over mijn relatie tot werk. Maar dat zeker ook een plek in een marketingcolumn verdient. Want als bedrijf heb je natuurlijk ook een Ikigai. En als zelfstandig ondernemer in de complementaire zorg natuurlijk ook. Ook prettig aan Ikigai: geld verdienen hoort er ook bij.

Volgens de Japanners heeft iedereen een Ikigai. Het woord Ikigai bestaat uit twee delen: iki en gai. Iki betekent leven en gai betekent waarde of de moeite waard. Je zou het dus kunnen vertalen als ‘het geluk altijd bezig te zijn’, maar ook als de ‘zin van het bestaan’. Dat iedereen een Ikigai heeft, wil trouwens niet zeggen dat iedereen ‘m kent. In jou zit een passie, een uniek talent dat zin geeft aan je bestaan, de stuwende kracht om het beste van jezelf te geven, tot het einde van je dagen. Als je je Ikigai nog niet gevonden hebt, is dat je volgende missie. Dan mag je de rest van de marketing best even laten liggen.