Waar ben ik mee bezig?!

16 Dec, 2019

Door Brenda Dekkers

Als ik niet begrijp waarom ik iets zou moeten doen, dan doe ik het niet. Dat is geen principe, zo zit ik gewoon als mens in elkaar. Maar, zo vroeg ik me laatst af, hoe zit dat als ik iets al dóe? Toen ik mijn bedrijf begon, begreep ik heel goed waarom ik dat deed en wat ik wilde doen. Maar nu?

In de haast 20 jaar dat ik bezig ben, is er toch het een en ander veranderd. Zo doe ik nu dingen, waar ik op mijn 28e niet van durfde (of wilde) dromen. In plaats van gekke sales-acties doe ik nu zoekmachinemarketing en onlineadvertenties. En deed ik vroeger heel veel radiocommercials, nu redigeer ik steeds vaker wetenschappelijke artikelen naar lekker leesbare (online)teksten. De laatste keer dat ik voor een bank of grote retailer aan de slag was, is zeker 15 jaar geleden. Mijn klanten zijn steeds vaker non-profitorganisaties.

Gaat hartstikke goed allemaal, maar waarom doe ik het eigenlijk? Als ik nu een bedrijf zou starten, koos ik dan ook voor het werk wat ik nu doe? Is het leuk? En vooral – is het lógisch? Dus kan ik het verkopen aan mezelf en aan de buitenwereld? Ik ben er nog niet helemaal uit hoe, maar ik vermoed dat ik mezelf eens opnieuw moet gaan profileren. En jij misschien ook wel?

Zeker als je een tijd aan het werk bent, ontstaan er gewoontes die niet per se bijdragen aan je succes, je werkvoldoening of je inkomen. Dingen die je nou eenmaal doet, maar die eigenlijk te veel tijd kosten of te weinig opleveren. Of allebei. Dingen die niet bij je passen. Om die op het spoor te komen, is een frisse blik wel handig.

Die werd mij laatst in de schoot geworpen, in de vorm van een samenwerking met een bijzonder zakelijke dame die elk uurtje telt én doorberekent aan haar klanten. En of ik dat vooral niet wilde doen, richting haar. Niet per se leuk, maar wel erg leerzaam. Ineens realiseerde ik me dat ik al die overleggen, briefingsgesprekken, presentaties, overlegjes, mailtjes en dergelijke nooit doorbereken. Maar ze kosten me wel tijd en dus geld. Soms zelfs heel veel.

Vervolgens kwam ik nog een column van Hendrik Oude Nijhuis tegen op businessinsider.nl.1 Hij zegt dat je inkomen idealiter niet afhankelijk is van het aantal uren dat je werkt, dus dat je niet (alleen) per uur of per behandeling betaald moet worden. Want dan is je maximum inkomen beperkt tot het aantal uren dat je in een dag kunt werken.

Hij adviseert een bedrijf waarbij je net zo makkelijk aan 1, 100 of 10.000 klanten kunt verkopen. Nou zie ik dat in mijn tak van sport nog niet zo voor me. En in de natuurlijke en integrale gezondheidszorg valt het waarschijnlijk ook niet mee. Hoewel… instructievideo’s, zou dat wat zijn? Een onlinecursus? E-books? Hulpmiddelen? Workshops en festivals? Een 0900-nummer? Of toch een franchiseformule? Of tegen mijn klanten, tegen de wereld zeggen dat ik een bepaald soort werk ambieer en me daarop ook profileren?

Voorlopig ben ik begonnen met het verhogen van mijn tarieven, voor het eerst in vijf jaar. Over de rest denk ik nog na. Maar het zaadje is geplant. En bij jou? Ik ben benieuwd naar jouw ideeën!

Meer informatie: www.2xwoordwaarde.nl

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter