Websites langs de meetlat

20 Feb, 2018

Door: Brenda Dekkers

In oktober heb ik een oproep gedaan voor vrijwilligers die hun site wilden laten beoordelen op gebruiksvriendelijkheid, conversie (= bezoekers omzetten in klanten of cliënten) en vindbaarheid – belangrijke elementen voor het werven van nieuwe cliënten. Vier moedige vrouwen hebben zich bij mij gemeld met in totaal zeven websites.

Berty de Kort stuurde me www.bijdemeidoorn.nl, Joy Lutz www.jlmassagepraktijk.com, Gineke de Laat vroeg me te kijken naar www.regila.nl en Jantsje Dekker stuurde maar liefst vier webadressen: www.paracelsusgouda.nl, www.klassiekehomeopathie.nl, www.massagegouda.nl en www.vitaliteitenkanker.nl.

Ik heb de sites met veel plezier bekeken en beoordeeld op de criteria die je hieronder in de checklist vindt. Sommige van die criteria zijn harder dan andere. Of er zoekwoorden in de URL staan, is voor iedereen duidelijk. Wat een prettige conversiemogelijkheid is en wat precies betrouwbaar is, dat wisselt per persoon of in elk geval per doelgroep en doel. Ik ben bij mijn analyse uitgegaan van een gemiddeld tot hoger opgeleide man/vrouw van circa 45 jaar met gemiddelde internetvaardigheden, die op zoek is naar een oplossing voor zijn/haar klacht en ‘blanco’ de website bezoekt, dus nog niet eerder contact heeft gehad met de behandelaar achter de website. Marketing- en internetdeskundigen leren ons dat zij niet direct willen bellen voor een afspraak, maar wel meer lezen, chatten of mailen. Misschien willen ze ook wel wat tips ontvangen per mail of in een download. Of eens aan je snuffelen tijdens een lezing of optreden op locatie.

Betrouwbaarheid zit hem voor deze doelgroep onder andere in duidelijke informatie (kort, scanbaar door bulletpoints of kopjes), referenties, een biografie met foto, uitleg over de behandelmethode, prijzen en vergoedingen. Maar ook het regelmatig updaten van de site verhoogt de betrouwbare uitstraling: oud nieuws en verlopen aanbiedingen hebben hetzelfde effect als een dode plant op de balie. Niet doen dus.

Zelfs zonder de sites te openen, zijn er al verschillen te zien. Wat Joy doet, is duidelijk uit de URL. En ook Jantsje heeft drie adressen aangeleverd waaruit blijkt wat het aanbod en/of het voordeel is. Vooral de toevoeging van de plaatsnaam in de URL is een hele slimme. En massagegouda.nl is de beste. Want wat tik je in als je een massage zoekt in Gouda? Juist! Bijdemeidoorn en Regila zeggen mij als adres niet zoveel en zullen op de hoofd-URL in elk geval niet vanzelf gevonden worden. Maar gelukkig zijn er meer zaken die meewegen voor vindbaarheid en conversie.

Hoe staat het bijvoorbeeld met de homepage? Als er op die pagina genoeg tekst staat (circa 400 woorden), met de relevante zoekwoorden in de kopjes en met links naar pagina’s verderop in de site, doe je het technisch al heel goed. Vanuit marketingperspectief is een homepage een soort inhoudsopgave van je site. Je hebt zo’n acht seconden om je bezoeker te trekken en te verleiden met plaatjes en aantrekkelijke stukjes tekst over de belangrijkste onderwerpen. Dat is weinig tijd, dus kom direct tot de kern. Vergeet daarbij niet dat mensen in de eerste plaats op hun probleem zoeken en niet op jouw oplossing, zeker niet als je behandelmethode niet breed bekend is. Zorg dus dat je eerst en vooral de klachten benoemt. Een korte intro over de behandelaar met een link naar een pagina met uitgebreide informatie is uiteraard wel fijn.

En als je dan ook nog duidelijk aangeeft wat je wilt dat je bezoeker doet, dan ben je helemaal goed bezig. JL Massagepraktijk, Massage Gouda/Praktijk Proximaal en Klassieke Homeopathie doen dat het best, elk op hun eigen manier. Klassieke Homeopathie heeft de ‘zoek behandelaar’-optie steeds in beeld en komt bovendien met een pop-up waarbij je je kunt aanmelden voor de nieuwsbrief. Een mooie manier om aan adressen te komen, als je tenminste regelmatig een nieuwsbrief kunt versturen. Als je niets doet met die adressen, zou ik geen moeite doen om ze te verzamelen. Joy heeft de knop ‘afspraak maken’ direct bij de behandelingen staan. Niet te missen en dat is goed. Als hij nou ook nog in de hoofdnavigatie zou staan, zoals bij massagegouda.nl, was het perfect.

Wat vormgeving/indeling betreft hebben we met Bij de Meiboom en Parcelsus de twee uitersten te pakken. Om met de laatste te beginnen: hoe verleidelijk ook, alles op één pagina is te veel. Ik verwacht dat dat ook blijkt uit het bouncepercentage (het aantal mensen dat direct ‘wegstuitert’ als ze op een pagina komen) in Google Analytics. Bij Berty’s bijdemeiboom.nl verwacht ik dat mensen juist doorklikken, op zoek naar concrete informatie. Maar of ze vinden wat ze zoeken op deze mooi vormgegeven, maar weinig informatieve site? Dat betwijfel ik.

Een prettige manier om tot een goede, logische en complete indeling te komen, is het maken van een mindmap. En heb je nog geen Google Analytics, dan zou ik dat zeker installeren, dat geeft veel inzicht. Ook over de apparaten waarop je site bekeken wordt trouwens, iets wat je hopelijk net het zetje geeft dat je nodig had om je site responsive te maken (formaat past zich aan het beeldscherm) of een speciale mobiele versie te laten bouwen. Zo haal je ook mensen binnen die internetten op hun telefoon, en dat worden er steeds meer.

Van een bezoeker op je website een cliënt maken, doe je in een aantal stappen. Op klassiekehomeopathie.nl wordt een nieuwsbrief aangeboden als eerste stap. Bij jlmassagepraktijk kun je de blogs lezen en e-mailen, en is er een Groupon-actie om mensen over de drempel te trekken. Jantsje biedt (soms wat verstopt) een vragenformulier én een telefonisch spreekuur, top! Een download is ook een goede manier om contact te maken, vreemd genoeg zie ik die nog heel weinig. Mijn tip: zet niet alleen een kopje ‘contact’, maar ook een knop ‘afspraak maken’ in je navigatie. Of beter nog: ‘telefonisch spreekuur’. Of ‘chatspreekuur’, dat is een nog lagere drempel. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen mensen te attenderen op een demonstratie die je ergens geeft of een lezing – doe wat goed voelt voor jou, maar doe in elk geval iets. Zo vertrekken ook je websitebezoekers met een goed gevoel.

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter