Bioritme: Sta op met de zon en slaap met de maan

12 juni 2017

Door: Nadja van de Kleut

De wekker is voor velen van ons niet het meeste geliefde voorwerp in huis. Liever nog een uurtje langer liggen in ons warme bed dan vroeg of in het donker opstaan. Maar slaap is ook niet voor iedereen een fijn moment, zeker als je last hebt van slapeloosheid of nachtmerries. Toch is slaap wel heel heilzaam; we slapen ongeveer een derde van ons leven. En die slaap hebben we ook nodig.

Ons slaap-waakritme is gelinkt aan de natuur. De hele natuur bestaat uit ritmes; de aarde draait om de zon, de maan om de aarde en de aarde draait om haar eigen as. Vroeger waren de zon en de maan de enige bronnen van natuurlijk licht, tot de mens de kunst van het licht maken ontdekte met vuur en lampen. De natuur beïnvloedt nu nog steeds de mens met haar ritmes, ondanks dat wij nu meestal niet meer opstaan met de zon en gaan slapen met de maan. Een volle maan bijvoorbeeld kan ook nu nog je slaap zodanig beïnvloeden dat je minder diep slaapt. Tijdens volle maan is er meer blauw licht en je lichaam vangt dit licht op, waardoor de productie van het slaaphormoon melatonine iets minder hoog is. Je slaapt dus minder diep of lichter. Er zijn ook seizoensinvloeden op de mens zichtbaar: CRP – een marker voor ontstekingen – is in de winter hoger, ziektes nemen af in de zomer en koude periodes zijn meer geassocieerd met een hoger sterftecijfer als gevolg van bijvoorbeeld circulatie- of longziektes.

Wilt u het hele artikel als PDF ontvangen? Bestel het dan hier voor € 3,50

Bronvermelding:
Zijde, van der, L. Evocircadian care, 2011.
Zijde, van der, L. De Evocircadian code deel 3: Eb en vloed van hormonen, 2011
Wiley, T.S. Lights out: Sleep, suger and survival, 2001