Beter worden met voeding

25 april 2019

Door Els Smits

Platform Patiënt en Voeding is een non-profitorganisatie van en voor patiënten en patiëntenorganisaties van alle aandoeningen. Voedsel staat centraal als belangrijk middel om gezondheid te ondersteunen, te onderhouden en te herwinnen. In nummer 4 van het Vakblad verschijnt een interview met initiatiefnemer Gaston Remmers. Daarop vooruitlopend een greep uit de vele patiëntenervaringen met voeding en gezondheid. Ik bezocht diëtist Connie Hoek en ervaringsdeskundige Loes Visser.

Als diëtist had Connie Hoek moeite met de boodschap ‘als u overgewicht hebt, moet u minder eten en meer bewegen’. Zij zag vooral metabool ontregelde mensen, bij wie dat ‘simpele verhaal’ niet werkt. In 2006 startte ze haar eigen praktijk in Ter Aar, waar ze zich samen met een praktijkondersteuner richtte op het diabetesvraagstuk, ondersteund door de betrokken huisarts. ‘Mensen vinden het moeilijk om naar de diëtist te gaan, ze hebben allemaal al eens de weight watchers gedaan en Sonja Bakker, maar dat is gebaseerd op minder eten en meer bewegen. Het helpt niet en je wordt er futloos van. Heel Nederland komt jaarlijks gemiddeld zo’n pond tot een kilo aan. Dat lijkt niet zo erg, maar in twintig jaar is dat best pittig.’

Connie legt haar patiënten het effect van zo’n dieet uit op een manier dat ze het begrijpen. ‘Je moet het lichaam zien als een grote tankwagen met brandstof. Je hebt je vetvoorraad, dat is je vracht. En in de cabine van de vrachtwagen zit ook een klein tankje met de brandstof waar je op rijdt, dat is je voedselinname. Elk dieet is erop gebaseerd slechts de helft aan voedsel in dat tankje te doen. Dus als je gaat rijden met je vrachtwagen, kom je maar tot de helft. Het menselijk lichaam is bovendien zo vernuftig dat die vrachtwagen zich gaat aanpassen en steeds trager gaat rijden. Het blijkt dat we zó efficiënt kunnen worden, dat iemand na acht weken sonjabakkeren met ongeveer de helft toekan. Ga je dan weer iets meer kilocalorieën eten, dan kom je aan. Daarbij zijn er allerlei hormonen, leptine, ghreline, die effect hebben op je eetlust en je energieverbruik. Zo word je futlozer en je krijgt nét iets meer trek. Fysiologisch kan je daar niet tegenop. Dus wij zeggen: eet niet minder, maar eet slimmer en anders. We baseren onze adviezen op voedsel dat weinig insuline vraagt om de cel ingebracht te worden zo puur en onbewerkt mogelijk.

Meer informatie:
www.hoekenco-dietisten.nl
www.facebook.com/zoutenmineralen

Klik hier om de hand-out te openen.

Lees het gehele artikel vanaf pagina 36 in VNIG 3/19.

Wilt u het hele artikel als PDF bestand ontvangen? Bestel het dan hier voor € 3,50