Koolhydraten

10 januari 2012

Wat zijn snel verbrandbare of snel verteerbare koolhydraten?

Snel verbrandbare of verteerbare koolhydraten zijn o.a. brood (het commerciële brood van wit tot bruin), granen, ontbijtgranen, pasta, snoep, koek, frisdranken, fruitsap uit blik, aardappelen en afgeleide producten.

Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld cocaïne brengen suikers en snel verteerbare koolhydraten meer schade toe aan je lichaam dan enkel aan je neurologisch systeem. Je lichaam is in staat om energie op te slaan die je later kunt gebruiken. Voeding rijk aan suikers en geraffineerde koolhydraten herprogrammeert je metabolisme, je voeding wordt opgeslagen als niet verbrandbaar vet. Wanneer je honger krijgt grijp je terug naar dezelfde voeding die je in deze voedingsafhankelijkheid bracht t.t.z. snel verteerbare koolhydraten.

Waarschijnlijk vind je dit onwaarschijnlijk omdat de klassieke voedingsdriehoek als basis koolhydraten bevat met al de voedingsmiddelen zoals hierboven vermeld. De dagelijkse aanbeveling is zelfs zo dat we 45 tot 65 van onze calorieën uit deze voeding moeten halen. Deze aanbevelingen zijn van kracht sedert 1970, tezelfdertijd is ook overgewicht, obesitas en diabetes type 2 ontstaan. De stelling was toen vet eten maakt je vet. Niets is minder waar! De belangrijkste oorzaak van overgewicht zijn koolhydraten en niet vet. De voedingsadviezen van de laatste 40 jaar, weinig vet en veel koolhydraten eten, hebben ons opgezadeld met diabetes type 2, overgewicht en obesitas.

Voor meer informatie, klik hier.