Persbericht: Nieuwe EU-wetgeving, consument staat in de kou

13 november 2012

Gendringen – 7 november 2012. Volgende maand treedt de nieuwe wetgeving voor gezondheidsclaims in werking. Doel is consumenten te beschermen tegen misleidende reclame-uitingen over voedingmiddelen en -supplementen. De verwarring onder consumenten dreigt echter alleen maar toe te nemen. Dit meldt het tijdschrift Fit met Voeding in haar nieuwste nummer.

Ruim zes jaar is de EFSA (Europese Voedsel Veiligheid Autoriteit) bezig geweest met de beoordeling van zo’n 4000 ingediende gezondheidsclaims over voeding. Het resultaat: slechts 222 gezondheidsclaims zijn toegewezen en mogen legaal op verpakkingen, folders en websites worden vermeld. Het betreft voornamelijk claims over bekende vitamines.

De laatste maanden zijn fabrikanten, groothandels en winkels druk doende om hun producten, informatie en schappen aan te passen aan de nieuwe regelgeving, die vanaf 14 december zal gelden. Wie vandaag een drogist binnenstapt en naar het schap met voedingssupplementen gaat, zal nog steeds iets vinden om de ‘darmwerking te optimaliseren’ of om ‘meer energie’ te krijgen. Wie half december diezelfde drogisterij binnenstapt, mag hopen een goed geschoolde medewerker aan te treffen. Op veel producten mag niet meer worden vermeld waarvoor ze dienen. Voorbeeld: een getekend hartje op het etiket van een coënzym Q10-voedingssupplement is voortaan verboden. Het woord ‘energie’ mag er evenmin op staan.

Voor de consument is het raadzaam voortaan zélf op zoek te gaan naar informatieve en betrouwbare bronnen over (specifieke) voedingssupplementen. Het tijdschrift Fit met Voeding wil de komende jaren in die behoefte voorzien, naast de website www.ortho.nl.