Nooit meer zelf schrijven – of toch wel?

24 Apr, 2023

Door Brenda Dekkers

Dit is misschien wel de laatste column die ik voor dit mooie vakblad schrijf. Niet omdat ik van plan ben om te stoppen met het delen van mijn kennis en ideeën, maar omdat AI het schrijven van me kan overnemen. En dat is goed nieuws, zeker voor jou. Want AI maakt het je heel makkelijk om nieuwsbrieven of posts op social media te maken. Ook als je weinig tijd of inspiratie hebt, of het lastig vindt om voor of over jezelf te schrijven.

Er zijn verschillende AI-tekstgeneratoren die je kunnen helpen bij het schrijven van teksten voor je nieuwsbrieven of berichten op sociale media. Van ChatGPT heb je vast al eens gehoord, maar die is op dit moment permanent overbelast, dus die laat ik even buiten beschouwing. Gelukkig zijn er meer, ook gericht op de Nederlandse markt. Ik vind persoonlijk Write.ai of Schrijven.AI een hele goede en gebruiksvriendelijke. Bestaat al een behoorlijk tijdje, is gratis, en je kunt er zo ongeveer alles mee doen, van het schrijven van een opinieartikel tot het formuleren van tegenargumenten. Hij maakt uiteraard socialmediaposts voor je, doet zoekwoordenonderzoek, kan samenvatten en positief reframen. Zelfs als je een verhaaltje voor het slapengaan wilt, kun je dat aan Schrijven.AI overlaten.

Copy.ai is ook erg goed, en kan echt heel grappig zijn als je hem dat opdraagt. Deze tool spreekt tegenwoordig ook Nederlands, maar na een proefperiode van zeven dagen moet je er wel flink voor betalen. Als je op zoek bent naar een AI-tekstgenerator voor berichten op sociale media, is Postcron een goeie. Deze tool helpt je zelfs om afbeeldingen en video's te maken voor je socialmediaberichten. En voor je e-mailnieuwsbrieven kan Generate van Mailchimp je helpen met gepersonaliseerde e-mailonderwerpregels en inhoud op basis van de interesses van de ontvanger. Er zitten ook een flink aantal sjablonen in die je kunt gebruiken om je e-mails visueel aantrekkelijker te maken.

Het enige wat je moet doen, is zorgen dat je de juiste vraag stelt. Dat is vooral een kwestie van volledigheid. Hoe specifieker je vraag en hoe meer informatie je geeft, hoe beter de AI een antwoord kan genereren. Als je bijvoorbeeld een artikel wilt over een behandeling voor tinnitus, dan is het handig als je de AI-tekstgenerator vertelt wat tinnitus is en wat de oorzaken ervan zijn. Geef ook wat informatie over je behandeling. Tenslotte moet je de AI-tekstgenerator vertellen wat je doel is met het schrijven van het artikel. Wil je je lezers bijvoorbeeld informeren over het laatste onderzoek naar tinnitusbehandelingen, levensstijladvies geven of hen vertellen over jouw behandeling?

AI-tools gebruiken de informatie die ze van gebruikers krijgen om van te leren. Het lijkt niet zo te zijn dat je bedrijfsgeheimen op straat komen te liggen als je zo’n tool vraagt om er een samenvatting van te maken. Er zijn – zeker in het Nederlands – nog wel wat kinderziekten qua taal en soms is niet alles helemaal logisch. Omdat de tool leert van alles wat op het internet staat, is niet alles wat hij beweert waar. Altijd even kritisch nalezen en bijschaven dus, maar al met al een prima basis voor je berichten.

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter