Ons cadeau

21 Oct, 2021

Door Sanderijn Hubertse

Het was nooit mijn bedoeling om ondernemer te worden. Op het moment dat steeds meer mensen een massagebehandeling wilden plannen, koos ik echter voor een professionele aanpak. Er was veel waar ik geen kennis over had en gelukkig waren er voldoende mensen die mij wilden helpen met hun expertise.

Naast mijn baan in loondienst en de opleiding die ik volgde, kreeg met iedere ondernemersstap mijn praktijk meer vorm. Voor het eerst moest ik een huisstijl kiezen, een website ontwerpen (dankzij een template natuurlijk!) en een doelgroep bepalen. Alles leerde ik naast mijn ontwikkeling tot massagetherapeut en ik vond het best een klus. Zeker omdat ik niet de intentie had om van massagetherapie mijn beroep te maken.

Belangrijke marketinglessen leerde ik op een foodtruckfestival. Ik verzorgde stoelmassages en moest zelf klanten werven. De buyer journey (aankoopproces) speelde zich voor mijn ogen af. Een bezoeker oriënteerde zich, merkte een behoefte om een oplossing te vinden voor een probleem (zoals zere schouders of stress), waarna de intentie ontstond om over te gaan tot aankoop van een behandeling. In korte tijd volgden de fases elkaar op, met bijbehorende kansen om te benutten. Vaak moest ik moed verzamelen om de potentiële klant aan te spreken, want hoe weet ik of er behoefte is aan mijn dienst?

Met de groei van het aantal klanten, groeiden ook mijn zelfvertrouwen en vaardigheden om mijn dienst aan de man te brengen. Een manier waarop ik dit geoefend heb, is door deel te nemen aan een ondernemersnetwerk. Hier presenteren ondernemers hun bedrijf aan de hand van een pitch. Leuk om te observeren hoe een ander zich presenteert en te ontdekken welke vorm bij jezelf past. Hoewel het spannend kan zijn om jouw verhaal te vertellen, ontwikkel je hiermee een vaardigheid waar je lang plezier van hebt. Voor mij geldt dat ik goed moet kunnen uitleggen wat ik met massagetherapie kan betekenen. Wat hierbij overigens veel overtuigingskracht lijkt te bevatten, is dat ik mijzelf ook regelmatig laat behandelen en doelen stel op het gebied van mijn gezondheid. Waar dat passend is, deel ik mijn ervaring en ga zo naast de ander staan. Zo is zichtbaar dat ik achter mijn behandelmethode sta en hier zelf ook voor kies. Practice what you preach!

Nog steeds is er veel waar ik geen kennis over heb. Het maakt dat ik veel vragen stel, hulp aangeboden krijg en veel leer. Zeker op het gebied van marketing, want: waar begin je? Kijk je veel instructievideo’s, denk je eerst een plan uit of ga je meteen aan de slag? Dit hangt ervan af hoe je het liefst leert. Voor mij geldt dat ik vol enthousiasme beslis om een klus aan te nemen, zoals het schrijven van een column. Vervolgens realiseer ik me voor welke moeilijke taak ik mezelf heb gesteld, ga ik aan de slag en schakel hulp in waar nodig. Na afronding kijk ik terug op het proces: hoe vond ik het om dit te doen? Wat doe ik een volgende keer anders? Wat levert het op? Hoe reageert mijn doelgroep?

Mogelijk heb jij ook het ondernemerschap cadeau gekregen bij je rol als zorgverlener. Door onze kennis op het gebied van marketing te vergroten, kunnen we nog meer de waarde van de complementaire zorg onder de aandacht brengen. Waar denk jij dat onze winst te behalen is?

Verzameling van artikelen van schrijvers die op niet-regelmatige basis voor ons schrijven.

Laat een reactie achter