Reflexpunt: Werk in overvloed

17 juni 2013

Door: Marga van Erp

Is het mogelijk om nieuwe werkgelegenheid te creëren en een succesvolle praktijk te hebben? Veel mensen zitten met de vraag of het nog mogelijk is om een succesvolle praktijk te starten of te behouden in deze tijd van recessie. Deze angstige gedachten kunnen je echter belemmeren om te doen wat werkelijk bij je past. En dat is jammer, want als je leeft vanuit je hart, je werkelijke bezieling, dan ben je enthousiast, creatief en actief en kun je onvoorstelbaar veel bereiken. Onze ervaring leert dat werkgelegenheid creëren wel degelijk mogelijk is.

Denken in mogelijkheden, zien van kansen en meebewegen met de markt bieden de oplossing. Het is fijn om dit alles met elkaar te delen zodat we elkaar sterk kunnen maken ‘Delen is de voorwaarde om te kunnen vermenigvuldigen’.

‘…creativiteit en enthousiasme…’

Een nieuwe tijd vraagt om een nieuwe benadering, om creativiteit en enthousiasme. Er is nog een hele grote potentiële markt die tot nu toe niet benaderd is en die nauwelijks weet heeft van de positieve effecten van voetreflex- en/of lichaamsmassage. Het gaat naar schatting over enkele miljoenen mensen, en over bijna het totale bedrijfsleven. Het enige wat we moeten doen, is ze bekend maken met de positieve effecten van deze massagetherapieën zodat ze de weg gaan vinden naar de therapeuten.

Enkele voorbeelden:

Evenementen
Afgelopen twee jaar hebben onze VoetreflexPlus studenten op de VIP lounge van de Huishoudbeurs per jaar aan ongeveer 2200 mensen een massage gegeven. Tot onze verbazing was 90% niet bekend met voetreflex. Na een behandeling van 20 minuten te hebben ondergaan was 98% zeer positief. Men had nooit gedacht dat voetreflex zo snel een diepe ontspanning en gevoel van welzijn kon geven. En dat voetreflex bij klachten kan helpen was helemaal nieuw. Dit jaar zijn de eerste afspraken bij de therapeuten thuis in hun praktijk gemaakt. Natuurlijk zal het even duren voor deze mensen massaal naar de praktijken gaan komen maar het begin is duidelijk gemaakt.

Bedrijven en hotels
We geven al een jaar lang de Chinfit bedrijfstraining om zo therapeuten een basis te geven om in het bedrijfsleven aan de slag te kunnen. Dit bleek niet zo gemakkelijk als gedacht was. Daarop zijn wij als opleidingsinstituut sinds kort met een bedrijfstak begonnen. We benaderen zelf de bedrijven. En wat blijkt, alle bedrijven die we tot nu toe benaderd hebben zijn enthousiast. De eerste mensen gaan binnenkort aan het werk. We gaan deze tak het komende jaar dan ook sterk uitbreiden.

Een praktijk al tijdens je studie
We stimuleren en ondersteunen de studenten om tijdens hun studie al te starten met het opzetten van hun praktijk (waarbij natuurlijk aan de cliënt duidelijk gecommuniceerd dient te worden dat men nog in opleiding is). We steunen ze in het leren ondernemen. We zien dan ook dat in het laatste jaar van de opleiding een behoorlijk aantal studenten een redelijk tot goed lopende praktijk hebben. Zo levert de studie geld op en heeft men geen opstartperiode meer.

Bestaande praktijken ondersteunen
a. Wij gebruiken onze zakelijke Facebookpagina om eens in de maand een praktijk onder de aandacht te brengen onder de naam ‘Praktijk in het zonnetje’. Het blijkt dat hierna in deze praktijk meer afspraken worden gemaakt.
b. Therapeuten hebben bij ons op de website een eigen webpagina zodat potentiële klanten hen gemakkelijk kunnen vinden.

Het tupperware-effect:
Een idee dat een van onze studenten heeft verzonnen, bleek meteen een succes. Het idee is dat vrienden op Facebook een groep van minimaal vijf mensen bij elkaar mag brengen en jij die groep vervolgens een ontspannende massage geeft tegen een minimale vergoeding. Zo kan je mensen die niet bekend zijn met jouw massages er op een laagdrempelige manier kennis mee maken. Ontspanningsmassage’s zijn een goede ingang om mensen te bereiken. Daarna kun je ze langzaam bewust maken van de therapeutische effecten. De student die dit gedaan heeft, hield drie tupperware-avonden en hield er zes betalende klanten aan over.

Specialiseren
Als je je op een bepaald gebied gespecialiseerd hebt, of je hebt een scriptie over een bepaald onderwerp geschreven, vermeld dit dan duidelijk, liefst via een speciaal kopje ‘specialisaties’ op je website. Het blijkt dat klanten je hiervoor vinden.
Heb jij een idee? Laat het ons dan horen en stuur een mail naar info@totalhealth.eu. We gaan dit op een speciaal Inspiratie Blog zetten zodat iedereen er zijn voordeel mee kan doen. Want…vermenigvuldigen begint met delen!

Meer informatie: www.totalhealth.eu