03-voorwoord
VNGK 5/13

De september/oktober editie heeft als rode draad ‘Sport en beweging’, met o.a. een mooi artikel met Rob van der Luit die topsporters leert respectvol met zichzelf om te gaan.

* Voorwoord, Beweging en balans, door Ellen Vunderink
* Column Bruggenbouwen: Sportdimensies, door Elly Verblaauw
* Van der Luit leert topsporters respect voor zichzelf, door Ria Teeuw
* Zorg Natuurlijk Bewijzen, de huidige stand van zaken, door Els Smits
* Medische basiskennis: De mitochondriën, door Els Smits
* De praktijk van…, door Anna Myrthe Korteweg
* Qigong voor therapeuten, door Nienke van der Heijden
* Je werk als spiegel, door Anna Myrthe Korteweg
* Fascinerende fascia, door Els Smits
* Een sportdoel bereiken met enzymen, door Lianne Maan
* Column Homeopathie: Ruta, bij sportblessures, door Alex Leupen
* Het psychische beeld van een tarwe-intolerantie, door Francine Westerduin
* Cellen kunnen klokkijken, door Elly Korzelius
* Onderzoek naar Cam en huisartsen, door Ingrid Dekker
* To follow where nature leads, door Els Smits en Jan Keppel Hesselink
* Reflexpunt, door Yvon Holdrinet

Voorwoord: Beweging en balans

Zomer! En als ik dit voorwoord schrijf, is het eindelijk ook zomers weer. Er lopen dus meer mensen in het bos, de stranden zijn overvol en overal waar gezwommen kan worden, zoeken mensen verkoeling in het water. Niet alleen omdat ze weten dat het goed voor ze is, vooral ook omdat het zo lekker is!

Want natuurlijk weten we allemaal dat sporten en bewegen goed is voor ons. Belangrijk is dat we ons bewust zijn, dat balans cruciaal is. Grenzen verleggen, fysiek of mentaal, is goed voor een mens. Grenzen extreem verleggen, niet.

Kleine kinderen doen, meestal, zonder nadenken wat het beste is voor ze. Rennen, stoeien, niksen, spelen, slapen. Niet voor niets zeggen artsen bij kinderen vrijwel in alle gevallen dat het kind moet doen wat het zelf wil.

Bij volwassenen is dat anders. Veel mensen vinden het fijn om buiten te zijn, te sporten of te bewegen omdat ze er plezier aan beleven en zich beter voelen nadat ze, al dan niet fanatiek, hebben bewogen. Maar hoe vaak gebeurt het niet dat je iemand ziet hardlopen en je eigenlijk al weet dat diegene eerder bezig is een blessure te veroorzaken dan zichzelf goed te doen? Sommige mensen sporten omdat ze dénken dat het goed is voor ze. En nog iets anders, er wordt steeds minder bewogen in onze samenleving. Veel kinderen en volwassenen sporten niet en komen nog niet eens aan een half uurtje lichaamsbeweging per dag.

Wat kunnen wij als natuurgeneeskundig therapeuten betekenen op het gebied van beweging en sport? Hoe help je iemand om zijn of haar fysieke disbalans te herstellen? Wat kun je doen om iemand te ondersteunen zijn of haar mentale balans te behouden of terugbrengen? Wij hebben ons best gedaan je in deze editie daarvoor ideeën te geven.

handt. ellen