In de mei/juni editie staat o.a. een mooi artikel van Els Smits over ‘Hoe communiceer ik met mijn cliënt?’.

* Begrijp ik je goed? En heb jij begrepen wat ik bedoel?, door Ellen Vunderink
* Hoe communiceer ik met mijn cliënt?, door Els Smits
* Uitdagingen in de communicatie tussen hulpverleners, door Toine de Graaf
* Intervisie als middel voor intercollegiale communicatie, door Marlene van Lier
* Mindful leiderschap, door Anna Myrte Korteweg
* De laatste strohalm, door Jan Blaauw
* Werken met de Verbeeldingstoolkit, door Anna Myrte Korteweg
* Kruidengeneeskunde bij kinderen, door Marilène Dols
* Ik wil in gesprek!, door Ellen Vunderink
* De praktijk van Haike Germann, door Karin de Jonge
* Oude patronen doorbreken, door Luise-Anna Kroon
* Belichaamde communicatie, door Karlien Bongers
* Eerste hulp bij acute problemen, door Tine Goedhart
* Als je naam maar goed zit, door Brenda Dekkers
* Faciliteren van de individuele droom en ontwikkeling, door Frans Kusse

Voorwoord: Begrijp ik je goed? En heb jij begrepen wat ik bedoel?

Al jaren geleden kozen we voor geweldloze communicatie, het gedachtengoed van Marshall Rosenberg, als basis van alles dat wij doen. We maakten die keuze vanuit onze intentie om te verbinden. En we beseften, toen we met geweldloze communicatie in aanraking kwamen, dat je de verbinding met de lezer gemakkelijk kunt verliezen. Het maakte ons bewust van het belang om behoedzaam te zijn in communicatie. Een verkeerde toon is makkelijk gezet, ook al dat in het geheel niet je bedoeling is. Tijdens het congres Arts&Voeding sprak ik bijvoorbeeld met een huisarts die me zei ‘ik ben geïnteresseerd in ‘jullie’ werkwijze maar als ik behandelaars spreek, zijn ze zo zeker van hun zaak en hebben ze voor alles een oplossing. Dat is niet realistisch en maakt dat ik het gesprek niet aanga.’ Ik moet je bekennen dat ik dat herken. Zowel natuurlijke als reguliere behandelaars hebben soms de neiging hun kwetsbare kanten niet te laten zien.
Juist in de huidige tijd waarin bruggen worden gebouwd en zoveel in beweging is, is het belangrijk om je bewust te zijn van hoe je communiceert. En om na te gaan of je de ander wel wel begrijpt. Zo belangrijk om geen poppenkast te spelen, om integer en authentiek te zijn. Zodat we elkaar wezenlijk verstaan.

Met een natuurlijke groet,

handt. ellen